aptus professio Postad Juni 21, 2023 Dela Postad Juni 21, 2023 Idag håller jag ett flertal utbildningar och använder Powerpoint till utbildningarna. Utbildningarna består av text, foton och videos. Många av utbildningarna har likadana/liknande slides då exempelvis lagarna är likadana för alla utbildningar. Jag funderar på en presentation eller liknande där jag på förstasidan väljer vilken utbildning jag ska hålla och programmet sorterar ut vilka bilder/foton/videos som ska visas och inte visas för just den utbildningen. Väljer jag utbildning 1 visas slide 2,3, 14 och 15. Väljer jag utbildning 2 visas slide 2,3, 15, 18 och 19. Väljer jag utbildning 3 visas alla slides. På så sätt skulle jag underlätta exempelvis uppdateringar då jag bara behöver uppdatera "grundmaterialet" men alla utbildningar uppdateras direkt. Powerpoint? Webben? Annan programvara? Tips? Mvh Tomas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
MH_ Postad Juni 21, 2023 Dela Postad Juni 21, 2023 Jag använder aldrig Powerpoint själv. Så se det som killgissningar... Testa: Bildspel->eget bildspel ->anpassade bildspel->nytt Där kan du skapa ett bildspel (bildordning) för en utbildning genom att "skicka dom till höger" Ge ett bra namn och klicka OK börja om från ->nytt och skapa ett ny bildordning för nästa utbildning osv. När du har skapat bildspelen så kan du starta dom från "eget bildspel" eller skapa genvägar på ditt sammanställningsblad På ditt sammanställningsblad måste du först skriva en text som skall bli klickbar och markera den. T.ex Utbildning 1 sen infogar du länken via Infoga->hyperlänk (eller ctrl+i) "Plats i det här dokumentet". Längst ner till höger har du "anpassade bildspel" . Tada!!!! https://support.microsoft.com/sv-se/office/skapa-och-visa-ett-anpassat-bildspel-09d4d340-3c47-4125-b177-0de3be462c5d ************************************************************************************************************************** Övrigt att leka med. Jag skrev det innan jag kom ihåg anpassade bildspel, så du får läsa det vare sig du vill eller inte :-). Värdelöst för det du vill göra men powerpint-Zoom är extremt användbart om du t.ex vill lägga länkar till utvikningar som du kanske vill köra om publiken kräver det. ************************************************************************************************************************** Kolla om Infoga->Zoom kan göra saker du vill. https://support.microsoft.com/sv-se/office/använd-zoom-för-powerpoint-för-att-ge-din-presentation-liv-9d6c58cd-2125-4d29-86b1-0097c7dc47d7 Jag tror inte att du kan göra exakt det du vill På förstasidan så kan du infoga en avsnittst-zoom (genvägar till varje utbildning). Men du måste gör 3 olika avsnitt där bilderna (kopior) kommer i den ordning du vill. Så du vinner inte jättemycket. det blir som att ha 3 powerpointfiler i en bara Tyvärr verkar inte Powerpoint ha något sätt att klona en bild (så att kopian ändras när originalet ändras). Det hade ju varit en variant annars. Ahhh. se anpassade bildspel ovan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Recommended Posts
Delta i dialogen
Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.