Gå till innehåll

Recommended Posts

Nu är det flera år sedan jag pysslade mer aktivt med Excel, börjar med att säga det, så jag känner mig något rostig...
Skulle göra en, i mitt tycke, ganska enkel sak. En portotabell. Paketet väger X gram då kostar det Y kronor. (176 gram =45kr) Men jag känner att jag går vilse i IF/THEN -träsket. Eller finns det nåt smidigare sätt? Excel365.

Max vikt i gram Pris  
50 15,00  
100 30,00  
250 45,00  
500 60,00

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. 

Antag att vikten du letar efter står i E2 och din hjälptabell står i A2:B5. Då kan du använda XLETAUPP

Funktionen XLETAUPP - Microsoft Support

=XLETAUPP(E2;$A$2:$A$5;$B$2:$B$5;;1)

Med Error-text:

=XLETAUPP(E2;$A$2:$A$5;$B$2:$B$5;"Utanför tabellområdet";1)

Den sista 1:an står för: matchningsläge "1 – Exakt matchning. Returnerar nästa större objekt om ingen hittas."

Det betyder att om du skriver in vikten 501 i E2 så blir det fel. Så på sista raden får du skriva in något jättehög viktsiffra som gäller för alla paket som är större än näst högsta.

 

testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-10-19 at 10:41, MH_ sade:

Hej. 

Antag att vikten du letar efter står i E2 och din hjälptabell står i A2:B5. Då kan du använda XLETAUPP

Funktionen XLETAUPP - Microsoft Support

=XLETAUPP(E2;$A$2:$A$5;$B$2:$B$5;;1)

Med Error-text:

=XLETAUPP(E2;$A$2:$A$5;$B$2:$B$5;"Utanför tabellområdet";1)

Den sista 1:an står för: matchningsläge "1 – Exakt matchning. Returnerar nästa större objekt om ingen hittas."

Det betyder att om du skriver in vikten 501 i E2 så blir det fel. Så på sista raden får du skriva in något jättehög viktsiffra som gäller för alla paket som är större än näst högsta.

 

testa.

Man bugar & tackar, Ska jag absolut göra. Aldrig  hört talas om XLETAUPP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...