Gå till innehåll

Felmeddelande #OGILTIGT! vid uträkning av år och månader


Gå till lösning Löst av MH_,

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har med hjälp av ett antal formler, bland annat PERIODER, HELTAL och AVRUNDA skapat ett excelark som räknar ut antalet år och månader som en viss summa pengar räcker till (utifrån variabler som månatligt uttag och avkastning).

 

När totalt antal år och månader blir för stort, på grund av hög avkastning så får jag upp felmeddelandet #OGILTIGT!. Jag upplever att det är runt 80 år som den inte längre kan genomföra uträkningen. Vet någon hur man löser detta?

 

Här är formeln som jag använt mig av: =HELTAL(F16/12) & " år och " & AVRUNDA(REST(F16;12);0) & " månader ".

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är F16 antal månader?

Hursomhelst. Formeln du visar klarar av hur många månader som helst. Så ditt problem måste ligga i formeln som finns i cell F16. Det är inte möjligt att hjälpa dig med den information du givit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för svaret, har helt missat att det var någon som svarade på mitt inlägg 😅

Glömde att informera att jag först använder funktionen PERIODER i cell F16 och sedan lägger till =HELTAL(F16/12) & " år och " & AVRUNDA(REST(F16;12);0) & " månader " i F15 för att få svaret i år och månader.

Så här ser PERIODER formeln ut som jag använder i cell F16:

=PERIODER(F14/12;-F13;F12)

Om jag använder dessa värden:

Startvärde: 1 200 000 F12

Uttag per månad: 100 000 F13

Årlig avkastning: 0% F14

Får jag svaret 1 år och 0 månader - det är korrekt.

Men om jag istället lägger till:

Startvärde: 18 000 000 F12

Uttag per månad: 100 000 F13

Årlig avkastning: 7% F14

Står det bara #OGILTIGT! i cell F15 där jag vill ha mina år och månader.

Gör detta det klarare att hitta en lösning? Hoppas det finns någon som har möjlighet att hjälpa mig med detta. 

 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Du har nog hittat gränsen för när dina inbetalningar är för små jämfört med räntan. Dvs skulden minskar aldrig, eller växer, och du kommer aldrig att ha betalt tillbaks (perioder blir oändliga).

Du kan kolla vad den första räntan blir:

(18 000 000)*(7%/12)=105 000

Om du ändrar dina inbetalningar i cellen F13 till 
105 001
så minskar du Skulden med en krona den första månaden och det tar "bara" 166 år att betala av skulden. Men om du betalar  105 000:-/ månad så kommer skulden aldrig att minska och du får betala i all oändlighet. Och betalar du mindre än 105 000 så växer dessutom skulden utan att någonsin betalas av.

Testa att ändra F13 till 105 000 så ser du att det inte går att räkna ut en återbetalningstid igen

 

Du kan skapa ett felmeddelande av lämpligt slag

=OMFEL(HELTAL(F16/12)&" år och "&AVRUNDA(REST(F16;12);0)&" månader ";"All your base are belong to us")

Redigerad av MH_
Covfefe
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magiskt! Stort tack för hjälpen, det var precis som du sa.

Innebär det att när man får svaret OGILTIGT och kapslar om det i en OMFFEL funktion med tex " Oändligt " så innebär det att skulden är så stor så att man aldrig kommer betala tillbaka den helt och hållet?  Dvs skulden lever i all oändlighet utifrån de förutsättningar som skapar felmeddelandet ogiltigt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

" aldrig kommer betala tillbaka den helt och hållet"

Ja, eller: du kommer aldrig att minska skulden över huvud taget. 100% av dina inbetalningar går till räntan och inget till amortering. Så skulden öka eller blir densamma, den minskar aldrig.

Men om inbetalningarna bara är liiiiiiite större än den första räntebetalningen så kommer skulden att amorteras av, även om det går extremt långsamt i början. 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!

Stötte på ett nytt bekymmer med mitt exceldokument som jag testar att kolla om ni kan hjälpa mig med här också:

Jag skulle vilja omvandla svaret från år och månader till enbart siffror för att kunna använda siffrorna i en senare beräkning i excelarket.

I cell C15 använder jag följande formel för att få fram svaret i år och månader: =OMFEL(HELTAL(C16/12)&" år och "&AVRUNDA(REST(C16;12);0)&" månader ";"Oändlig utbetalning") 

Värdet i cell C15 är utifrån nuvarande parametrar "4 år och 8 månader". 

I cell F7 skulle jag vilja omvandla "4 år och 8 månader" till ett svar i enbart siffror, som i detta fall blir 4,6667 (4 år + (( 8 månader/12) = 4,6667). Jag vill kunna lösa denna omvandling och uträkning med hjälp av formler då jag använder 4,6667 i en senare beräkning. Hoppas ni förstår utmaningen och har möjlighet att hjälpa mig. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dina exempel så har du uttag/månad och ränta per månad. Så dina perioder är=månader

Då är det bara att dela månaderna med 12 så får du ut det värde du vill.

4 år och 8 månader = 4*12+8=56 månader

56/12=4,66666666...

Så det här borde göra det du vill:

=C16/12

eller om du vill snobba till det:

=OMFEL(C16/12;"Oändlig utbetalning")

 

Det är alltid svårt att nollställa hjärnan och ta den enklaste lösningen när man har hållit på att krånglat till det innan 🙂

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha det där är ju fantastiskt. Har dränkt mig i komplicerade formler hela förmiddagen. Tur det finns andra som kan se utmaningen med nya ögon. Återigen, stort tack 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...