Gå till innehåll

Installera Xp på Vista


codeman

Recommended Posts

Hej!

Har fått en bärbar HP med förinstallerade Vista Home på. Ville inte ha vista så formaterade jag HDen o ville installera XP Pro men nix. :'(

Efter att allt går som det ska tills jag kommer det till den stunden som man ska välja disk och då får jag meddelandet att det inte finns någon disk installerad, hittas ingen disk alltså :-.

Jag kan se disken via miniPE boot cd o formaterade den till NTFS men ändå installationen av XP kan inte hitta disken. Någon som har haft samma dilemma? eller har någon lösning?

Tacksam för all hjälp. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaret Clas. kom underfund med det men problemet är att den bärbara vill bara få in drivrutiner via en floppy puh.... har usb stick o lagt DRna för den western digitala disken som jag har på den men ändå går inte att hitta USB sticken.

kommer du på nåt så är jag tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaret Clas. kom underfund med det men problemet är att den bärbara vill bara få in drivrutiner via en floppy puh.... har usb stick o lagt DRna för den western digitala disken som jag har på den men ändå går inte att hitta USB sticken.

kommer du på nåt så är jag tacksam.

Japp, tyvärr kan XP bara ladda dessa drivrutiner via floppy. Ett par alternativ är att ge dig på att integrera SATA/RAID-drivrutinerna på Windows-skivan, men detta är inget man gör i en handvändning. Om du inte har Windows XP med SP2 integrerat så kan du testa att göra en sådan skiva först, eftersom det ingår drivrutiner i SP2 som gör att du slipper ladda in drivrutiner för många controllers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Stenis!

Jag har en original XP pro sv sp2b tom, men ändå vill inte installations cden känna av HDen tyvärr. Hårddisken är av typen WesternDigital 1200 Scorpio på 120 gb som sitter i en bärbar HP dv2215TX.

Har försökt med allt jag kommit på men nix......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...