Gå till innehåll

Sony Ericsson K750i reparationsguide [Reparera]


arnada

Recommended Posts

Jag fick hem min polares ericsson här om dagen så jag började lite nätt med att leta info på nätet. Det som först var fel var (1.STYRSPAKEN) den fungerade inte alls. Det andra felet kom lite senare och det var (2.MOBILEN STARTA INTE, BLINKANDE DISPLAY)

Nedan har jag skrivit hur du fixar båda.

1.

-Du behöver kontakt spray som du kan köpa på t.ex. biltema.

Börja med att koppla ur minneskortet, maskera sedan displayen med exempelvis hushållspapper.

Fortsätt med att försiktigt spraya in spray där styrspaken sitter, spraya neråt mot knapparna inte uppåt mot displayen. Upprepa detta 2-4 gånger låt sedan telefonen torka i 2-4 timmar, har du möjlighet till en fläkt så använd gärna detta.

FAQ

-Blir det inte kortslutning om jag sprayar på kontakt spray?

Nej, det är en mycket fin olja som rinner av kretskortet relativt snabbt, ha inte för brott att testa mobilen igen. Ha som regel att lukta på styrspaken, den ska inte lukta någonting. För mej tog det 4 timmar under en fläkt.

-Jag fick spray på displayen och nu ser jag bubblor i displayen, måste jag byta displayen?

Nej det måste du inte, ge din telefon lite tid (24 timmar) så ska det försvinna, vill du vara extra försiktig så får du montera ner din mobiltelefon och sedan göra stegen ovan.

2.

Du behöver en minneskortsläsare (skrivare, psp etc)

Detta problemet beror på att något är fel med minneskortet, jag behövde bara koppla in minneskortet i en annan maskin, i mitt fall en psp, där jag formatera minneskortet, sedan slutade displayen att blinka och telefonen startade som vanligt.

Har du fler tips som du testat ? Fyll gärna på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att läst detta så blev jag stum, att spraya in avdunstande kretskorts rengöring i en mobil som är hopp monterad är ganska riskfylt på många vis. Har hållt på och reparerat och låst upp ett antal mobiler i mina dar. Eftersom det tar lång tid för medlet att dunsta kan den tränga in i mikrofonen eller i värsta fall orsaka en kortslutning om man är för snabb att koppla i batteriet och att få detta medel i displayen är väldigt känsligt! Att öppna denna typ av mobil är inte särskilt avancerat och vem som helst klarar det som har lite minne hur allt satt. Så ett litet tips, öppna mobilen och gör rent kontakt ytorna istället för att spola bort smutsen till övriga delar av kretskortet. Och använd ESD armband  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte riktigt vem jag ska lita på här, men jag har gjort det jag skrev, därför jag skrev det och min joystick som fungerade 0% fungerar som när den var ny igen. Inga problem alls.

Här är citat från guiden jag följde.

You'll feel a bit freaked out using contact cleaner. It runs off the circuitboard like water or very fine oil and you can't help but wonder if it's going to cause damage. But the beauty of contact cleaner is it evaporates without leaving any residue, and so it won't damage the mainboard at all. It also shouldn't set off water damage indicators.

Don't spray it on the lcd though (just incase - my k700 one went a bit funny, but then came good after a day). Keep the lcd away from the spray area.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...