Gå till innehåll

GTA San Andreas Multiplayer [Spel]


arnada

Recommended Posts

Det var ett tag sedan jag skrev en guide här på Alltomxp.se så jag tänkte skriva hur du får igång en GTA San andreas server samt om hur du kompilerar egna script och gör din server unik för dina behov.

logo.gif

  • [li]1. Vad behöver jag för att gå med i en GTA SA server?[/li]
    [li]2. Vad behöver jag för att skapa en egen server?[/li]
    [li]3. Hur ändrar jag gamemode och hur gör jag för att ha flera gamemodes?[/li]
    [li]4. Hur gör jag min server mer unik och lägger till egna funktioner?[/li]
    [li]5. Övrigt[/li]
    [li]6. FAQ[/li]


1. Vad behöver jag för att gå med i en GTA SA server?

1.1 Du behöver en icke patchad version av GTA San Andreas

1.2 Du behöver SA-MP klienten

http://www.sa-mp.com/download.php

1.3 Installera SA-MP i din GTA:SA mapp, starta SA-MP genom att dubbelklicka på Samp.exe

1.4 Väl inne i SA-MP så kan du söka efter lokala och publika servrar, du kan även gå med i en server genom att skriva in en IP adress.

2. Vad behöver jag för att skapa en egen server?

2.1 Du behöver en samp server som du hittar på:

http://www.sa-mp.com/download.php

2.2 När du packat upp filerna så ska vi öppna upp och redigera server.cfg efter dina behov.

echo Executing Server Config...

lanmode 1 (1=LAN, 0=Internet)

rcon_password 12345 (rcon lösenord måste du ha så du kan logga in som admin)

maxplayers 32 (antal spelare på servern)

port 7777 (vilken port servern ska använda, se till att ha denna porten öppen)

hostname Unnamed 0.2.2 Server (server namn)

gamemode0 rpgmode 1 (gamemode[siffra] hur många gamemodes du har, siffran efter representerar hur många gånger just detta spelläge ska köras)

gamemode1

gamemode2

gamemodeUpp till 15

filterscripts adminspec vactions MoneyDrop godkill poh cps3 tt bus simplegoodies_v1.0 (om du vill ha en ny funktion så lägger du till denna här. mer om detta i kapitlet om Filterscripts)

announce 1 (1=servern visas i den oficiella server listan, 0=servern visas ej på listan)

weburl www.sa-mp.com (länk till webbsida)

anticheat 0 (1=anticheat, 2=ej anticheat)

2.3 När du är klar så startar du servern genom att dubbelklicka på samp-server.exe

3. Hur ändrar jag gamemode och hur gör jag för att ha flera gamemodes?

3.1 Besök och registrera dig på detta forumet

http://forum.sa-mp.com/index.php

3.2 Gå till Scripting > Script Showroom

3.3 Alla trådar som är taggade med [GM] (gamemode) är sk. spelstilar och det ända du behöver göra är att göra lite research om vilken eller vilka stilar som passar dig bäst. Det finns ca: 4 olika spelstilar.

RPG (role playing)

DM

Fun/Stunt

Polis vs. Tjuv

3.4 När du väl hittat en spelstil som passar dig så laddar du hem den.

3.5 Placering av alla filer

gamemodes < Här lägger du då gamemodes filerna som är i formatet .AMX (om komplimerade annars .PWN mer om detta kommer senare)

Öppna server.cfg och under gamemode0 lägger du till din spelstil, säg att din .AMX fil heter pen1.amx. Då ska din server.cfg fil se ut så här gamemode0 pen1 1

scriptfiles < Här lägger du alla scriptfiles, inget mer behöver göras

filterscripts < Här lägger du alla filterscripts också dessa är i formatet .AMX. Efter du lagt filerna på sin plats så öppnar du upp server.cfg och under filterscripts lägger du till alla filterscripts du vill använda.

3.6 Kompilering av .PWN filer till .AMX

Gå till mappen pawno och öppna upp pawno.exe

efter du gjort detta så öppnar du din .PWN fil i pawno och trycker på F5 för kompilera, .AMX filen lägger sig på samma ställe som source filen.

4. Hur gör jag min server mer unik och lägger till egna funktioner?

Låt oss säga att du har laddat ner en DM spelstil som saknar vissa saker du vill ha.

4.1 Du vill kunna trimma dina bilar, du vill ha fler klasser och du vill göra så alla kan få vilka vapen de vill. Då besöker du http://forum.sa-mp.com/index.php och går till Scripting > Script Showroom

4.2 Nu ska du leta efter trådar taggade med [FS] (filescripts)

4.3 Ladda hem något filescript du vill ha, är det i .AMX så placera filen i mappen filescripts är det i formatet .PWN så måste du kompilera scriptet precis som innan och sedan placera scriptet i filescript.

4.4 Öppna upp server.cfg leta upp raden filescripts och lägg till ditt filescript här (t.ex. test.amx och cop.amx)

filescript test cop

5. Övrigt

Om du läser igenom server-readme.txt så förstår du principen lättare tror jag  ;)

rekommenderar också att du skumläser lite på SA-MP's forum för det är mycket lätt tycker iallafall jag att förstå hur systemet fungerar.

6. FAQ

-Varför fungerar inte den patchade versionen av GTA:SA med SA-MP?

Ingen aning faktiskt, de började kanske utveckla SA-MP när GTA:SA fortfarande var version 1.0?

-Kan jag använda "Custom" bilar när jag kör online med SA-MP?

Nej, du måste ha en clean installation.

-När jag ska kompilera vissa gamemodes och filescripts så får jag ganska många errors, varför?

Ladda hem .rar filen jag bifogat, placera alla .inc filer i Pawno<include och prova kompilera igen.

-Vad kör du för server?

[2.1] RPG Mode! - by TommyLR (FIXED)

http://forum.sa-mp.com/index.php?topic=13022.0

med följande filescripts:

Drop money

GodKill

Hospital 60 sec

mobile

street tuner

Bus job

car health

-Vilka Gamemodes rekommenderar du?

Kolla in SA-MP's index

http://forum.sa-mp.com/index.php?topic=30908.0

utan PEN1 så skulle nog inte många RPG gamemodes finnas (Public enemy Nr.1)


Har du problem med din server eller bara vill ha hjälp så skriv i tråden  :)

Tack för mig !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...