Gå till innehåll

Hur kan jag byta visningsspråk i Windows 7?


Hillon

Recommended Posts

Hej, har precis packat upp och satt på min nya dator med windows 7 förinstallerat. Då jag satte på datorn och skärmen tog det ett tag innan skärmen "svarade" vet ej varför. Men då den slog på visades en installationsruta för windows 7 på finska. Jag trodde i min enfald att jag kunde installera klart för att sedan byta språk. Jag följde en microsoftguide på nätet men hittade inte något val för svenska i inställningar i kontrollpanelen, datum tid och språk. Jag läste också att det går att hämta hem språkpaket via windows update. Fast jag har lite problem att få den trådlösa uppkopplingen att funka eftersom jag inte förstår finska! Känner mig som en idiot. Vad gör jag nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej, har precis packat upp och satt på min nya dator med windows 7 förinstallerat. Då jag satte på datorn och skärmen tog det ett tag innan skärmen "svarade" vet ej varför. Men då den slog på visades en installationsruta för windows 7 på finska. Jag trodde i min enfald att jag kunde installera klart för att sedan byta språk. Jag följde en microsoftguide på nätet men hittade inte något val för svenska i inställningar i kontrollpanelen, datum tid och språk. Jag läste också att det går att hämta hem språkpaket via windows update. Fast jag har lite problem att få den trådlösa uppkopplingen att funka eftersom jag inte förstår finska! Känner mig som en idiot. Vad gör jag nu?

Det är endast Windows 7 Ultimate som har språkval. Jag föreslår att du installerar om windows, och att du gör det innan aktiveringen har genomförts.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Lämna till baka datorn. Det verkar som någon redan försökt installera och valt finska. Man brukar få upp en bild där man väljer språk efter det valet brukar det inte gå att ångra.

//Lars

Redigerad av hjo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Men hur då, jag har ingen skiva. Kan jag göra en ominstallation ändå?

Det kanske är som hjo säger, att det inte går att ändra. Annars finns det möjlighet att gör en så kallad fabriksåterställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fabriksåterställning blir till det språket som valdes vid installationen om den görs från återställnings partitionen. Vid installation från skiva kan man oftast välja språk.

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alternativ. prova göra en dator återställning från återställningspartitionen eller ladda ner Vistalizator (http://www.froggie.sk/) och byt språkpaket.

Detta är en metod som INTE stödjs av Microsoft så det är lite på egen risk.

Har för mig att jag läste något om att windows klassas som "not genuin" av antipiratuppdateringen, om man ändrar språk på en version som inte tillåter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En fabriksåterställning borde väl vara lika med som att man börjar om från början. Så då borde man kunna välja språk igen.

Jag har gjort detta för en vän, då funka det iaf

edit: Jag kan iofs inte minnas att hon hade nån skiva, men minnet kan ju vara så där ibland.

Men märkesdatorer brukar ju inte slösa på sånna grejer.

Redigerad av Hermle
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Eftersom återställningspartitionen skapas efter att man valt språk får man aldrig språk fråga när man installerar från en sådan partition.

//Lars

Redigerad av hjo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej och tack alla som kommit med förslag och synpunkter på mitt problem. Jag gjorde som Hjo föreslog först innan jag började att knappa vidare på datorn. Jag åkter tillbaka till butiken och fick utan problem byta datorn. Säljaren på OnOff i Länna, Stockholm tyckte också det var mycket underligt och trodde att det var en dator som egentligen skulle ha levererats till Finland. Hur det egentligen var med när och hur man skulle kunna byta språk fick jag inget svar på i butiken.

Ha en fortsatt trevlig sommar.

/Hillon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...