Gå till innehåll

Tilldela grafikkortet mera minne ?


Leffler

Recommended Posts

Hej hej igen

Jag har en HP Pavilion dv6720 Vista Premium med ett NVIDIA GeForce 7150M / nForce 630M grafikkort ...

..och det funkar sådär. Ger bluescreen vid filmkoll och lite sånt. Så jag läste att man kan uttöka minnet som grafikkortet får uppta här - http://ph.answers.yahoo.com/question/index...14053331AACuA9E

Citat:

"the problem is the GeForce 7150M (about the same as the older Go 6150) is an integrated graphics chip (integrated in the chipset nForce 630M) and has no dedicated memory unlike dxdiag indicated. these 125MB are shared with the main memory.

you can improve the performance by increasing the allocated video ram in the BIOS. with 2GB main memory you should be able to allocate at least up to 384MB (i bet the actual limit set in BIOS is 128MB).

the indicated 828MB is the highest limit that can be reached under certain circumstances."

Är det något ni kan rekommendera mig att göra? Vad är det för negativa saker med det?

Hur mycket tycker ni jag ska uttöka till isåfall?

Och till sist, hur gör man det :)

Mvh Otto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mängden grafikminne som behövs beror först och främst på skärmupplösningen.

128 - 256 MB räcker bra för 1280x1024 bildupplösning.

Detta grafikminne lånas från ditt RAM och beroende på hur mycket du kan undvara så...

Blåskärm har mera med spelare och codecs att göra än med grafikminne.

Om du vill förändra så måste du stoppa uppstarten tidigt (efter pipet) genom att trycka

<Delete> eller <F12> (se din manual). I BIOS letar du runt tills du finner grafik inställningen.

Avsluta (F10) och spara eller ej, beroende på vad du hittat och ändrat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

det jag tycker är konstigt med mina bluescreens jag får är att det har varit både i vlc, gom player och WMP ...samt att datorn jobbar febrilt under tiden. Filmerna laggar ibland också ... helskumt(av att CPU-användningen går upp till 100% trots att detta är det enda jag har igång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tag tillfället att leta runt bland Vistas förnäma verktyg och loggar:

Kontrollpanelen - Prestandainformation och -verktyg - Avancerade verktyg.

Upptill har du tips om eventuella prestanda problem med lösningar.

Undertill har du olika typer av loggar och övervakningsverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...