nissenisse Posted March 28, 2008 Posted March 28, 2008 Hej allihop,,,,,Nu är jag väldigt fundersam,,,,hittade ett program som heter Switch där man kan konvertera olika musikformat. Jag blev väldigt paff när jag på skoj provade att lägga in en mp3 fil som från början är på 192 kbit,s efter konverteringen så vips,,,så var den på 320 kbit,s. ???. Är detta verkligen möjligt ??? ???,,,,,,,att man kan skala av neråt det är väl en sak. Men att bygga på uppåt,,,,,,vet någon om detta är en bluff eller inte. Osäker som man är så vore det bra o få det förklarat från någon som kan mer om detta. MvH Nybörjare Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken Ämnet flyttat av stenis Quote
ByggareBob Posted March 28, 2008 Posted March 28, 2008 Precis som du kan "förstöra en JPG-bild genom att "komprimera" den och sedan storleksändra den med pixelisering som följd, så kan du även "förstöra kvaliteten" på en MP3-fil. En MP3-fil på 192 kb/s borde låta illa om du omvandlat den till 320 kb/s så det är inget jag rekommenderar, men visst går det... : Quote
nissenisse Posted March 28, 2008 Author Posted March 28, 2008 Prövar igen,, om det finns fler som är proffs på detta området och kanske kan tala om hur det ligger till. Fungerar detta på riktigt ??? MvH nybörjare. Hoppas på lite svar,,,,,, Quote
plun Posted March 28, 2008 Posted March 28, 2008 Njau ingen proffs på ljudformaten... men "Komprimerat är komprimerat" och då kan man inte återskapa tomrummet som komprimeringen gjort. http://sv.wikipedia.org/wiki/MP3 AAC ser ut att bli framtidens format. BBC o SR har valt det http://sv.wikipedia.org/wiki/AAC Quote
nissenisse Posted March 28, 2008 Author Posted March 28, 2008 Hej plun,,, "Komprimerat är komprimerat" och då kan man inte återskapa tomrummetsom komprimeringen gjort. Nej precis,,,så måste det ju bara vara,,,jag är väldigt dålig på detta, men sunda förnuftet säger ju att det kan inte gå att lägga på något,,som inte finns längre . det lät ju knäppt, men hoppas du förstår vad jag menar,, ;D AAC,,,,är det större än mp3 ??? Går det att spela upp AAC i mobiler o bilstereo mm. ??? Tack för länkarna,,,,där fick man bra info. ;D MvH nybörjare Quote
plun Posted March 28, 2008 Posted March 28, 2008 AAC,,,,är det större än mp3 ??? Går det att spela upp AAC i mobiler o bilstereo mm. ??? Nope AAC är inte större och just nu är det bara Apple som kör med det. Men.. jag har mer o mer skippat filer och kör med "streamade" stationer och tex SR o BBC kommer att köra AAC pga bättre ljud. LastFM använder jag ofta isf att böka med filer...kanon... http://www.lastfm.se/download/?showplatform=Windows Quote
Guest Sepe Posted March 28, 2008 Posted March 28, 2008 I Real Player Plus kan man ändra format mellan alla dom vanligaste formaten. T.ex. mp3, AAC etc. Fungerar hur bra som helst! AAC fungerar i alla fall i min Nokia N70 och i min väninnas Nokia 5310. Quote
Recommended Posts