Gå till innehåll

Problem med ominstallation av Vista 64-bit


axlryd

Recommended Posts

Hej!

Har sedan mitt datorköp för en månad sen haft en del småproblem med vista och datorn och vill därför ominstallera vista och börja från början (orkar inte felsöka allt). Det är bara det att jag har problem med att sparka igång ominstallationen.

Det jag har gjort är att jag:

1. Ställt CD som första boot device och HDD som andra i BIOS.

2. När datorn startat, gått in i datorn, dubbelklickat fram skivans innehåll.

3. Valt "installera nu"

4. Valt "avancerad-anpassad" installation (ej uppgradering).

5. Installationen påbörjas.

6. "Windows-filer kopieras (0%)..." Här fastnar installationen totalt på första steget och jag blir efter nån halvtimma tvungen att starta om datorn eftersom det inte går framåt alls.

Vad gör jag för fel? Mycket tacksam för svar.'

EDIT - ska väl kanske lägga till att det är en OEM-licens på Vista Home Premium 64-bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkt 2...

Direkt i booten när vit textrad mot svart skärm skriver "tryck någon tangent för att starta på CD/DVD..."

så gör du det. Nu kommer DVD'n att starta upp installationen oberoende av din nuvarande installation.

EDIT:  Se alltid till att spara undan allt på en DVD som du vill behålla... innan du eventuellt rensar disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkt 2...

Direkt i booten när vit textrad mot svart skärm skriver "tryck någon tangent för att starta på CD/DVD..."

så gör du det. Nu kommer DVD'n att starta upp installationen oberoende av din nuvarande installation.

EDIT:  Se alltid till att spara undan allt på en DVD som du vill behålla... innan du eventuellt rensar disken.

Hmm ok, jag trycker ju ner en tangent där. Men det kan hända att det är mitt USB-tangentbord som inte fungerar innan datorn har bootats upp. Har för mig att det fanns någon BIOS-inställning för det här, och letade precis efter den utan att hitta den.

Ang. DVD-skivan så har jag skapade jag en ny partition när jag installerade första gången, så jag sparade över lite grejer där (för det ska väl inte ställa till med nåt, eller?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I BIOS finns inställningen "Legacy USB Support".

Du kommer att få välja partition så den sparade körs inte över.

Däremot kommer första partitionen på disken att bli boot-partition, så du kan inte i efterhand rensa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaret. Det gick bra, dock så återstod ett problem jag haft tidigare, nämligen att nästan alla windows-uppdateringar misslyckas pga. felkod 80070057.

Ska googla och ha mig nu för att söka lösning till problemet, men om nån som läser den här tråden vet så vore det toppen. Tack än en gång för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...