Gå till innehåll

Krash med ATI Radeon 2400HD i XP


ZNIT

Recommended Posts

Mitt problem är följande:

Jag degradera min hp data från vista till xp för att lösa ett välkänd problem med att grafikkortet ATI radeon 2400 hd crashar och bilden blir svart några sekunder, ibland startas datan om. Trots att jag installerat de senaste drivrutinerna så fortsätter datan att crasha. Jag har kollat upp att problemmet även funnits i xp men tycker att en lösning på detta problem måste ha tagits fram. det verkar som om grafikkortet inte går i hop med moderkortet och jag fungerar starkt på att byta kort till nivida men det känns sämst att behöva lägga ut mer pengar.  Är det någon som har en lösning på problemmet skulle den vara mkt välkommen!

Något förslag på ett bra men inte så dyrt kort från nivida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar: :)

...att du nu kör ATI Catalyst version 8.4.

...att du har laddat ner och kör samma version av Driver och Kontrolpanel.

...att du har installerat Microsoft .NET Framework version 2.0

Caution: The Catalyst software driver and the Catalyst Control Center can be downloaded independently of each other. However, for maximum stability and performance AMD recommends that both components be updated from the same Catalyst release

Caution: The Catalyst Control Center requires that the Microsoft .NET Framework version 2.0 be installed. Without .NET version 2.0 installed, the Catalyst Control Center will not launch properly and the user will see an error message.

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst...xp/radeonxip-xp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort detta. alla drivrutinerna på plats ändå händer detta.

"VPU Recovery has reset your grapichs accelerator as it was now longer responding to grapihics driver commands"

Jag saknar dock en drivrutin: multi media styrenhet som jag inte hittar. Är det något man kan göra i catalyst controll center för att minska problemen . Jag spelar ju trots allt bara wc3 och dock tycker man att det borde funka..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt kort är ju inte speciellt stort eller effektkrävande...

1. Har du ett grafikkort med fläkt eller utan ?

2. Snurrar fläkten lätt / Har du bra luftdrag genom lådan / blir kortet varmt ?

3. Får du VPU-felet endast vid spelande ? direkt eller efter flera minuter ?

4. Har du senaste DirectX9.0c uppdatering (Mars-2008) ?

http://www.microsoft.com/downloads/details...6a-9b6652cd92a3

5. Driver för "multi media styrenhet" behöver du inte för detta problemet.

6. Här har du en länk på engelska som beskriver ett antal olika test steg...

http://www.foxpop.com/imre/2005/vpurecover/vpurecover.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare samma problem med mitt grafikkort (visserligen ett ATI HD2600) med att skärmen slocknade och datorn ibland startades om, men efter jag ändrade skärmupplösningen till 1152 x 864 så har alla problem för mig försvunnit.

Det verkar som ATI-kort bara "trivs" i vissa skärmupplösningar. Prova... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fläkt på grafikkortet. Jag har laddat ner dirext x 10 . har inte prövat spela  än men det kanske funkar. ska pröva med upplösningen också BOB. jaja vad mer kan göras. jag återkommer med svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOP!  :( Har hållt på med att byta från vista till xp, meckat med drivrutiner och uppdaterat utan resultat pallar inte mer. har meddelat ATI om mitt problem och får väl hoppas på någon ny uppdaterad drivrutiner eller nått. Problemen med deras grafikkort verkar har funnits en längre tid och finns fortfarande. Så något bra förslag på nivida kort som ligger mellan 1500-2000.  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom detta även kan bero på hårdvarufel så kanske du skulle reklamera kortet !?

2. Snurrar fläkten lätt / Har du bra luftdrag genom lådan / blir kortet varmt ?

3. Får du VPU-felet endast vid spelande ? direkt eller efter flera minuter ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får problemet vid spelande efter 10 minuter eller så. kortet blir ganska varm men ser inget problem med fläkten. Vet inte hur man bedömer om fläkten snurrar som den ska. men det låter inte onormalt om den. men om jag ska reklamera den ska den reklameras via återförsäljaren eller tillverkaren. Måste inte bevis finnas för att det inte fungerar? tack för svaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att försöka konstatera att det är ett värmekänsligt problem du har så kan du prova med

att spela med PC'n öppen så att ventilationen runt grafikkortet cirkulerar lättare.

Det är hos återförsäljaren du skall reklamera kortet eftersom han har fått serviceersättning

från tillverkaren.

Om det är en seriös försäljare som vill sälja fler kort så byter han det åt dig.

Du kan ju ta med utskrift från denna länken. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...