Gå till innehåll

MBSA 2.1 och nätverk


Dennis86

Recommended Posts

Jag håller på att testa senaste MBSA lite lätt. Men jag kan inte få den att scanna över nätverket. Den gnäller över att mitt konto inte har admin rättigheter på vederbörande dator. Detta trots att jag har samma användarnamn och lösenord på alla mina datorer (som samtliga kör Vista). Detta fungerar ju vid till eempel utdelade kataloger och gör att jag har rättigheter att ändra så länge jag är inloggade med rätt konto. Nu undrar jag varför detta inte duger för MBSA? Har kollat hjälpen men den är än så länge mest riktiga till XP fortfarande. Svar skulle uppskattas. :) Behövs mer info om nätverk etc... så fråga på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MSHOMECM690 (192.168.0.4) User is not an administrator on the scanned machine. Samma som innan. Jag tycker ju att det borde gå att skanna burkarna. Eftersom jag kan få läs- och skrivrättigheter på delade kataloger bara jag har samma inloggningsnamn på burkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med UAC av och remote registry på så fungerade det nu att scanna laptopen. Men frågan är ju hur man gör för att få det att fungera med UAC. Vill helst inte sitta med den avslagen. :) Hittade förresten 1 problem på laptopen. Some user accounts (3 of 4) have non-expiring passwords. Det står nåt om en noexpire0.txt där man kan skriva in för att dessa ändå ska godkännas. Men det är ingen txt jag hittar. : Hittade den. :) Den ligger i mappen där man installerade MBSA. Skrev in min kontonamn och dom dök inte upp i nästa scan. Nu är det bara UAC kvar att lösa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då var det som jag misstänkte! Vista introducerar ju en del nya problem i och med UAC, och detta verkar vara ett av dom. Å andra sidan så är det ett bra exempel på hur säkerheten faktiskt är bättre i Vista än i XP :)

Precis. Men eftersom nu MBSA 2.1 är byggt för Vista och Server 2008 borde det fungera även med UAC på tycker jag. På nåt sätt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...