Gå till innehåll

Återställa Windows trots borttagen återställningspartition?


covent

Recommended Posts

En kompis skulle återinstallera sitt windows och lite klumpig som han är så har han sedan länge

råkat ta bort den partition som dell har som "återställnings partition". Han fick inte med någon cd med xp

utan det skulle återställas från just denna saknade partition. Nu undrar jag om han kan låna min windows skiva och installera med sitt serienummer? Måste man ha en speciell version av windows (t.ex. oem)?

Kan detta räknas som piratkopiering eller är det bara serienummret som inte får användas på mer än 1 dator? Han har ju en äkta/köpt version av windows men råkade ta bort dells kassa idé med "återställnings partition".

(Han skall installera på samma dator igen, ingen annan)

Tacksam för svar!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte det här med licenser för Vista men en sak som är säker är att du kan använda din skiva till hans dator om du har en vanlig Vista skiva. Vet dock inte om det kommer gå att aktivera skiten men ni kan ju testa.

Själv har jag en dator som har ett äkta Vista med från början men fan heller orkar man ha det man får med som innehåller massa skit från tillverkaren så jag har ett crackat Vista. Funkar bättre än perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som JohanF skriver så kan han möjligtvis använda en OEM-version av XP (om någon sådan finns).

Min erfarenhet (bärbar Acer) är att numret på datorns ettikett inte accepteras av en vanlig XP-installation.

En återställnings partition/skiva frågar ju inte efter licensenummer så återställningen måste vara

anpassad till hans dators exakta konfiguration. De skapar ju inte nycklade recovery-skivor så numret

på ettiketten är bara ett löpnummer som bekräftar att licensen ingår.

När det sedan gäller olovlig kopiering så gäller detta inte programvaror som är licensenyckel skyddade

under förutsättning att man inte lyckas registrera samma nyckel flera gånger.

Jag tycker att han antingen biter i det sura äpplet... och köper en ny license eller kontaktar leverantören

och ber om att få köpa en återställningsskiva anpassad för sin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

Jag har installerat otaliga datorer med OEM licenser från en XP Home orginal skiva och jag har egentligen aldrig haft några problem varken vid installation eller vid aktivering av Windows, det enda som bråkat en gång var en bärbar Acer, men det löste sig det med.

Om jag var ni så skulle jag testa med en orginal Home skiva om det finns!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...