Gå till innehåll

Klockan ställs om och problem med att starta/starta om datorn


ninako

Recommended Posts

Hej,

jag köpte i mars i år en Dell Inspiron 1525 med bra prestanda - eller åtminstone fullt tillräckligt för Vista.

(Jag har en 2 GHz Core 2 Duo, 2 G minne och kör med Vista Home Premium)

Hur som helst  - flera ggr har datorn strulat när jag ska dra igång den. Jag får meddelande om att den inte gick att starta normalt, och sedan backas den då till en tidigare lagrad tidpunkt precis som i Xp. Problemet är att datumet då brukar bli 2001 nåt, eller, en gång, 1712.... jag kan säga att virusprogram etc inte funkar så bra när tiden backas några hundra år...  :D

Igår laddade jag t ex ner en divX-spelare, allt funkade som det skulle men när jag skulle starta datornidag funkade alltså ingenting.

Jag har så ofattbart svårt att förstå varför det strular, ibland har jag inte gjort något annat än surfat & läst mail och ändå kan det bli såhär när jag startar om burkskrället.

Vista är ett stort mörker för mig, och har inte riktigt tiden att sätta mig in i varför det strular, trots ganska mkt erfarenhet av både PC och Mac.

Är Vista så här lynnigt eller är det bara jag som missat något? Jag laddade ner diverse servicepack etc för ett tag sedna, tror inte det har kommit något nytt.

Tacksam för all hjälp jag kan få......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning tappar BIOS inställningen för tiden.

Normala moderkort har batteri på moderkortet som skall hjälpa BIOS med att hålla minnet när

datorn är strömlös. På bärbara är jag osäker på om det större standardbatteriet ersätter detta.

Om jag tillfälligt tar ur batteriet ur min bärbara Acer så startar datorn upp med 8-jan-2003.

Ett glapp i batterianslutningen skulle alltså få min dator att tappa tiden.

Du kan ju testa om du har ett batteri på moderkortet genom att ta ur ditt batteri en liten stund.

Sedan måste man beakta att även Windows program kan ställa om tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...