Gå till innehåll

Vista Business utskriftsbuffert kraschar


Bfozz

Recommended Posts

Hej.

Jag har för andra gången fått fel med utskriftsbufferten/print spooler.

Första gången, långt efter ren installation, för några månader sedan, före SP1 kom felet efter en Windows update och kunde rättas till med användning av en tidigare återställningspunkt. Skrivarna försvann helt, HP deskjet 990cxi (MS Drivrutin), HP Laserjet 1020 (HP driv) + FAX & MS XPS

Nu återkom felet skrivarna försvann och det hjälpte inte med en ny återställning, har inte installerat något den senaste tiden.

Sökte runt på nätet och har provat med avinstallation/installation av UMBus Enumerator, funkade inte men skillnaden är att jag ser skrivarna nu men kommer inte åt dem då inte print spooler är igång. Startar den men den verkar krascha direkt jag försöker komma åt skrivarna.

Är det fler som har samma problem och som kaske hittat nån lösning.

PS: Tjänsterna Server, Remote Procedure Call (RPC) är igång

Har varit ute letat mer på nätet och förmodligen har det blivit fel på programmet spoolsv.exe (händer oftast om man försöker ladda in en printdriver som inte är för Vista, vilket jag inte gjort) och enda möjligheten är en ominstallation. I XP gick det tydligen att byta ut kraschad spoolsv.exe med en ny från installationsskivan enligt MS men den möjligheten finns tydligen inte i Vista.

Skulle nån ha andra idéer lyssnar jag gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ominstallation av Vista behövdes inte.

Jag hade en inte allt för gammal  Windows Complete PC-säkerhetskopia och med den fungerar print spooler igen.

Problemet med print spooler kan inte vara okänt för Microsoft.

För Win XP finns en lösning på liknande problem i artikel kbtshoot KB919750, http://support.microsoft.com/kb/919750

Något liknande har dock inte kommit för Vista än.

Enligt några inlägg på olika forum så rekommenderas ominstallation av Vista från MS support som åtgärd.

En återställning med Windows Complete PC-säkerhetskopia kan dock räcka som i mitt fall.

Jag tar gärna del av andras erfarenhet, då jag misstänker att detta inte var sista gången med detta fel.

Tills dess LEV VÄL & glöm inte att säkerthetskopiera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...