Gå till innehåll

Startar ej: Hjälp och support, systemåterställning mm


a2flisa

Recommended Posts

Tyvärr har jag på något sätt lyckats städa lite för mycket (tror jag) och kan nu inte starta Hjälp och support, kan inte göra systemåterställning, Automatiska uppdateringar från microsoft funkar ej heller och - antar jag - en hel del andra saker. Vet ej riktigt när detta skett!

När jag försöker starta Hjälp etc... får jag felmeddelande: helpctr.exe kan ej hittas (men den finns på rätt ställe). Vid försök att starta Systemåterställning så går den igång och verkar köra hela processen inkl att datorn startas om, men när det är färdigt så meddelas att ingen systemåterställning gjorts! Provat så långt tillbaks som datum finns.

Provat att gå via Administrationsverktyg-Tjänster men hittar inte Hjälpfunktionen där heller!

Nån som kan hjälpa :'(

XPH & SP2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att låta Windows kontrollera och återställa vissa inställningar, så vill jag att du startar upp

i Felsäkert Läge och när du ändå är där så prova Hjälpen även här. Gör sedan en normal omboot.

Fungerar de nu ändå inte så prova att i Kör... skriva in helpctr.exe .

Vi ser då om miljövariablerna med söklistorna fungerar och programmet hittas.

Om det hade varit så att Tjänsten Hjälp... varit stoppad så hade meddelande om detta visats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat Felsäkert läge: Hjälp och support startar ej, däremot hittar jag den då under Tjänster.

Edit: Nu hittar jag den under Tjänster även i Normalläget...

Går ej att starta helpctr.exe i Kör (i "Normalläget"). Meddelande: "Det går ej att hitta helpctr.exe.Kontrollera att du angav rätt namn och försök igen..." Etc. Vid sökning efter "help* filer" kommer dessa upp: se bifogad fil.

PS Nu fungerar dock automatiska uppdateringar från ms iaf. Vet inte om jag lyckats gnm mina försök att fixa felen eller...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är filen:  C:WINDOWSpchealthhelpctrbinarieshelpctr.exe  som är den som vi söker.

Du kan även prova med msconfig.exe eftersom den ligger i samma folder.

Om du klistrar in hela strängen i Kör... så borde det fungerar om det är sökvägen som inte fungerar.

Men eftersom den foldern inte fins med i Windows Miljövariabel -samling så är det troligare

att något i Registret är fel.

Detta är ett utdrag ur Registret där man ser att både systemåterställning och Hjälpcenter

hanteras via PCHealth.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftPCHealthGlobalWindowPlacement1024_765_Systemåterställning]

"Maximized"=dword:00000000

"Rect"=hex:7c,00,00,00,60,00,00,00,84,03,00,00,9c,02,00,00

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftPCHealthGlobalWindowPlacement1136_884_Hjälp- och supportcenter]

"Maximized"=dword:00000000

"Rect"=hex:16,00,00,00,66,00,00,00,6a,03,00,00,f0,02,00,00

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftPCHealthHelpCtrUserSettings]

"SKU"="Professional_32"

"Language"=dword:0000041d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du hjälper mig :)

-> C:WINDOWSpchealthhelpctrbinarieshelpctr.exe = [glow=red,2,300]Händer ingenting i Kör[/glow]

-> C:WINDOWSpchealthhelpctrbinariesmsconfig.exe = [glow=blue,2,300]Öppnar msconfig i Kör[/glow]

What now?

Kan ej hur man "pysslar" med registret (bara sabba det, tydligen...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, skriv in enbart msconfig i Kör... hittas programmet fortfarande ?

Med hela helpctr -strängen så fick du inget fel/meddelande alls !?

(det tar normalt en ganska lång stund innan förstret kommer)

Du kan prova en systemåterställning igen eftersom alternativen minskar snabbt...

Snart dags för system reparation eller ominstallation via CD annars...

Vilken typ av 'städning' har du gjort ? Har du kört städprogram ? har du rensat på disken ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med enbart msconfig eller msconfig.exe får jag bara felemeddelande enligt ovan filen hittas ej... etc.

Med hela söksträngen ...helpctr.exe så händer absolut ingenting, utom att Kör-rutan försvinner, sen ingenting-nada.

Funkar ej heller med varianten ctrl+alt+del enligt works förslag, dvs ingenting utom att Skapa ny aktivitet-rutan försvinner.

"dags för system reparation" Vad innebär det?

Ska prova med systemåterställning återigen, kanske den funkar denna gång  :(

Har två städprogram (Registry Easy v3.0 från registryeasy.com och Advanced WindowsCare V2 (v2.7.2.850) Personal från Iobit.com som jag båda använt många ggr utan svårare komplikationer, men på nåt vis har jag väl missat och blurrat till det. Om jag ska gissa så är det Registry Easy som sabbat inställningarna.

Edit: Försökt med återställning återigen, och återigen går daorn igenom hela processen (som det verkar, inkl omstart av datorn) men slutresultatet detsamma - får meddelande om att ingen systemåterställning gjorts!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med enbart msconfig eller msconfig.exe får jag bara felemeddelande enligt ovan filen hittas ej...

"dags för system reparation" Vad innebär det?

Register städningen verkar ha strulat till det för dig. :-

System reparation, innebär att:

1. Du startar upp datorn på XP-CD'n,

2. Trycker Retur för att installera Windows XP nu.

3. Trycker F8 för att acceptera avtalet

4. Trycker R för att reparera den funna installationen

5. Väntar medan filer kopieras...

6. Konfigurationen sparas...

7. Omstart...

8. Nästa... Lägger in License nyckeln för XP !

9. Jobbar.... och Omboot igen

Windows XP uppe igen med dina gamla inställningar och förhoppningsvis utan gamla problem.

Kör Windows Update och antivirus uppdateringar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bara Återställnings skivor så finns säkert inte reparation som val. :-

Med Återställnings skivor så ingår license numret i återställningen (ett annat nummer än på lappen).

Återställning rensar allt på din hårddisk ! Är felet värt det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter att försöka lösa problemet (ej klarat det ännu) men jag hittade en sida hos Microsoft http://support.microsoft.com/kb/888018 med en "registerfix" som gjorde att nu får jag inte upp nån ruta längre med att "Det går ej att hitta etc..." Nu visas bara timglaset i några sekunder, men sen inget mer  :P Och systemåterställning fungerar nu iaf om jag inte försöker gå mer än några dagar tillbaka...??? Vet dock inte hur det kommer sig.

Suck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bra jobbat !!

Frågan är varför den registernyckeln saknades... är det samma för kommandot msconfig tro !?

Du kan ju öppna Anteckningar och klistra in följande (samtliga) rader.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionApp PathsMSCONFIG.EXE]

@="C:WINDOWSPCHealthHelpCtrBinariesMSConfig.exe"

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMControlSet001ServicesEventlogApplicationHelpSvc]

"EventMessageFile"="C:WINDOWSPCHealthHelpCtrBinariesHCAppRes.dll"

"TypesSupported"=dword:0000001f

Sedan i menyn "Spara som...", markera "Filformat: Alla filer" och Filnamn: msconfig.reg" på Skrivbordet.

Därefter klickar du igång msconfig.reg så får vi se om felet med detta program också fungerar igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naej, tyvärr det fungerade inte med msconfig-grejjen  :( Ingenting ändrades.

Sen tappade jag sugen ett tag.

Nu har jag dock "pillat" lite igen  :-[  Så nu är jag tillbaks där jag startade, dvs får meddelande om att filen kan inte hittas etc (helpctr.exe).

*sucka*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naej, tyvärr det fungerade inte med msconfig-grejjen  :( Ingenting ändrades.

Sen tappade jag sugen ett tag.

Nu har jag dock "pillat" lite igen  :-[  Så nu är jag tillbaks där jag startade, dvs får meddelande om att filen kan inte hittas etc (helpctr.exe).

*sucka*

Öppna Utforskare

sedan gå till mapp C:WINDOWSpchealthhelpctrbinarieshelpctr.exe

finns filen kvar så fall klicka på helpctr.exe så startar Hjälp och support

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Register städningen verkar ha strulat till det för dig. :-

System reparation, innebär att:

1. Du startar upp datorn på XP-CD'n,

2. Trycker Retur för att installera Windows XP nu.

3. Trycker F8 för att acceptera avtalet

4. Trycker R för att reparera den funna installationen

5. Väntar medan filer kopieras...

6. Konfigurationen sparas...

7. Omstart...

8. Nästa... Lägger in License nyckeln för XP !

9. Jobbar.... och Omboot igen

Windows XP uppe igen med dina gamla inställningar och förhoppningsvis utan gamla problem.

Kör Windows Update och antivirus uppdateringar...

Reparera som Waxinator har skrivet

eller en ny ominstallation av XP men glöm inte göra backup på filer ni vill spara

det finns datorer som man ominstallera till frabriks inställningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

1.Lägg i med XP skivan

2.Välj att göra en "ny installation"

3.Windows kommer nu att fråga dig om du vill reparera XP

4.Ja, det vill du

5.När reparationen är klar kommer du ha alla saknade eller förstörda filer tillbaka

Windows rör inte dina egna filer, inställningar eller program, bara återställer skadade eller saknade systemfiler.

:)

Var alltid försiktig när du städar, det är lätt att komma åt viktiga filer i XP. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...