Gå till innehåll

Ominstallation eller reparation av Media Center Edition?


Martinnn

Recommended Posts

Hej!

Min dator startar inte nuförtiden. Jag har fått råd av kunniga vänner och folk i diverse datorbutiker att ominstallera mitt window media center edition. Problemet är bara att jag är rädd för att mista allt jag har på min dator dvs musik, bilder, filmer och viktiga dokument.

Kan jag på något sätt reparera mitt OS och behålla mina filer??

Jag har en Acer Aspire 5100 från 2006 om ja inte missminner mig.

Tack på förhand!

MVH

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst så har du väl redan gjort säkerhetskopiering av alla dina viktiga filer ::) ?

Man kan ju inte lita på att en disk håller i evighet....

I ditt läge så hade jag gjort följande:

Plockat ur hårddisken ur bärbara och sett om det var IDE eller SATA anslutning.

Sedan hade jag köpt en ny snabbare/större disk och satt i den bärbara.

Den gamla originaldisken hade jag monterat in i en extern USB-låda.

  IDE-kontakt:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=117855

  SATA-kontakt:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317452

När datorn var återuppbyggd på den nya disken så överför jag mina gamla filer från USB-disken.

USB-disken har jag sedan som backup-media till datorn.

Men åter till ditt problem... ;)

Vilken typ av fel har du ? Hur långt kommer du i starten ? Lite mer specifika uppgifter !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Nu vet jag inte hur pass illa det är ställt med ditt Windows, men i XP kan man ju välja att boota upp med skivan och "reparera" Windows utan att något försvinner. Windows skriver bara över skadade systemfiler med nya fräsha istället.

Boota upp med skivan.

Välj sedan "ny installation"

Du kommer då att få alternativet att "reparera Windows". Om du väljer detta så försvinner ingenting du har på hårddisken, det går rätt snabbt också för den delen.

Skulle det vara så pass illa att Windows ändå inte startar efter detta så är nog waxinators metod något som låter bra.

Du kan alternativt ta med din hårddisk till en kompis som sätter i den tillfälligt i hans dator, sen är det bara att bränna och kopiera. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslaget från DimensionX fungerar utmärkt om du har en riktig WindowsXP skiva.

Har du bara Återställnings skivor (som det brukar vara till Acer's bärbara) så fungerar detta inte.

Med Recovery skivorna så rensas rubbet på hårddisken.

Med Repaire så tar det nästan lika lång tid som en vanlig installation. Du måste dessutom skriva

in License Nyckeln igen för att få igenom reparationen. Med en Recoveryskiva ingår alla uppgifter.

:P Sedan tror jag inte där finns många kompisar med plats för en extra 2.5" disk. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo det är såhär att när jag startar datorn kommer Menyn " Starta Windows normalt, starta wind. i felsäkert läge" osv upp. Oavsett vad jag väljer här slutar processen på samma sätt. Datorn laddar och vill göra en sånhär felsökning som alltid görs då datorn stängts av på felaktikt sätt. När denna sökning är klar flashar bara bilden till och datorn startas om från börjar som om inget har hänt.

Jag kommer med andra ord inte ens fram till den menyn där jag loggar in på mitt konto.

Jag har en kompis som har en MCE-skiva. Vi har bootat den och det verakr som det fungerar att reparera. Men det som är viktigt för mig är att jag har kvar allt. Är det någon som har testat detta själv?

Tack för alla svar!!

MVH

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Är det bara en "riktig" Windows skiva så bör det inte vara några problem. Har själv reparerat vanliga XP Professional, inget försvann.

Men du skall välja att "reparera" EFTER det att du valt "ny installation". Du kommer då att få alternativet att "reparera windows". Den "första" reparera tar bara fram återställningskonsollen. (vad jag kommer ihåg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte reparerat MCE, bara vanliga XP pro.

Reparationen uppför sig som en vanlig installation men inställningar återanvänds och alla andra

kataloger är oförändrade. Du måste ha license nyckel till hands i halvtid.

Eller kanske starta upp på CD och i första valet välja manuell Reparation via kommandoprompten.

Därefter att du valt Windows och skrivit in Admin's lösenord så:   chkdsk C: /R /X

Men när nu datat är så viktigt och risken är att disken har läsfel, så vad säger du om att plocka

ut disken och ersätta den med en ny ? (enl. mitt inledande förslag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Kollade på nätet Media Center Edition verkar fungera likadant som XP Pro. Det går fint att reparera tydligen.

Boota upp med skivan.

Välj att installera Windows

Som då kommer känna av att det redan finns en installation

Välj att reparera denna. Du tappar inget.

http://forums.techguy.org/windows-nt-2000-...er-edition.html

http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm

Skulle det ändå inte gå att få igång windows så gör som waxinator föreslår eller sätt i din disk i din kompis dator och bränn ned det som finns på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

En tråkig detalj är att min kompis MCE skiva inte är "äkta". Kan detta vara ngt problem?

Närmare beskrivning utan problemet: Jag startar datorn. Den tänker länge men visar så småningom menyn "starta wind. normalt, starta win i felsäkert läge" osv. Vad jag är trycker flashar skärmen senare till och gneom att fota skärmen har jag fått fram följande:

"STOP: c0000218 {Registry file(oläsbart...)

The registry cannot load the file

SystemRoot/System32/Config/(oläsbart...)

(...) its log or alternate.

(...) is corrupt, absent, or not functional.

Beginning dump of physical memory.

Physical memory dump complete.

Contact your system administration assistance."

Kom nyligen på att fota det. Sorry för den sena infon.

Vad kan detta betyda? Hade killen rätt som sa att de va WIN MCE som behövde repareras?

MVH

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ser ut att vara en bra guide. :)

Du har inte mycket att förlora när ändå XP inte startar. Testa du att reparera. Skulle det nu ändå vara kört så försök att rädda datan genom att sätta in din disk i en annan dator och bränn ned så mycket du kan.

(fick göra samma sak när mitt system gick åt pipan)

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...