Gå till innehåll

Dator hänger sig


grinders

Recommended Posts

Vi måste få reda på lite mer för att veta vad som är fel.

Vad är det som hänger sig? Blir hela datorn helt still så att allt är fryst, eller är det mer småsaker som hänger sig?

Skriv hellre mer info än för lite  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dator blir helt fryst , det går inte att röra musen eller exempelvis trycka på tangentbordet (numlock som lyser som standart går inte heller att stänga av ).Då är jag tvungen att starta om den genom att trycka power knappen på processorn. :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det felet är inte alltför ovanligt trots att Vista med sin User-mode skulle förhindra cracher och låsningar.

Det är väldigt svårt att felsöka låsningar eftersom de inte ges tillfälle att logga felen.

Om man har trimmat sin processor eller grafikkort så uppträder låsningar ganska lätt.

Det som brukar leda till låsningar är överklockning, glappande diskanslutning, överhettning på grund av

dåliga fläktar eller dammansamlingar(vanligt), felaktigt/klent/glappande strömförsörjning (ovanligt), och

i någon mån bristfälliga drivrutiner (grafikkortet).

Man kan eventuellt höra/se om disken fortfarande jobbar (grafikkortet) eller om allt står still (diskanslutning).

Var observant på vad som pågick i Windows vid hängningen (samma program, mycket på gång samtidigt...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hängningen skett vid olika tillfällen men det som jag har märkt att jag har bara en eller två program max öppna och processorn är inte överbelastat så att säga.Jag har ju HP7675 Pavilion och jag har även märkt när dator fryser så slutar gula knappen under power som visar då att datorn "arbetar"  att lysa.Men däremot kan man använda DVD ROM.(i alla fall går de att trycka på den så kommer den ut ).När det gäller drivrutiner så jag har de senaste ATI Catalyst 8.6.Kan det vara eventullet fel på hårdvaran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD/DVD agerar lokalt när du trycker på dess knapp. Det räcker att den har ström för att reagera.

'Gula knappen' är alltså diskaktiviteten.

Din dator har väl varit med några år nu eller !?

Har du kontrollerat hur det ser ut inuti med tanke på damm och värme ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

varför inte prova att återställa datorn till fabriksinställningarna brukar ju alltid finnas pä hp

efter ett par år så är det inte bara fysiskt den är skitig utan det har antagligen blivit massa klutter i operativsystemet

se det som att göra en rejäl vårstädning

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade liknande problem en gång och då var det minnet som var kass. Om du har flera minneskretsar, prova att plocka ur den ena och se om felet borta. Är det kvar så byt till den andra minneskretsen. Är problemet borta så har du nog en kass minneskrets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Lite gammal ämne som jag tar upp igen. Ni har jag bytt minne och återställt allt till fabrikinställningar. Trodde att problemet var löst men nej , idag frös den igen och dog som vanligt.Var då tvungen att starta om den.Nån som vet hur man kan man eller men hjälp någon program undersöka vad som kan vara fel på hårdvaran ?

Tacksam för hjälp!

/grinders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...