Gå till innehåll

Grafikkortsproblem, färgerna krånglar


__087

Recommended Posts

Tjena!

Jag sitter nu på en stationär dator med några med Grafikkortet. Jag laddade hem drivrutiner till mit GeForce 6600 men när jag installera står de att det är GeForce 5200 och jag hittar inga andra drivrutiner som passar till min och sen så har jag problem med att färgerna är helt fucked up. Går det inte att låta datorn ställa in det automatist eller måste man sitta och pilla själv med dom där mätarna? Jag får det skapligt bra men det är hur mörkt som helst när jag kollar bilder och filmer på nätet. Någon som kan hjälpa mig lösa detta?? Tack på förhand. M.V.H // __087

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har nu testat installera drivrutinerna och det står fortfarande att de är ett GeForce 5200 som är installerat men nu försvann mätarna man kunde ställa in själv med ljuset men ändå kvarstår det problemet oxå  >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

1.Fäll upp startmenyn

2.Högerklicka på "den här datorn" och välj "egenskaper"

3.Fliken "Maskinvara"

4.Och "Enhetshanteraren" (en knapp)

I enhetshanteraren så väljer du "bildskärmskort"

Där kan du se vilket grafikkort du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag måste logga ut för inatt.

Men kolla exakt vilken modell du har i enhetshanteraren och hämta sedan hem rätt drivrutin på sidan jag länkade till.

Lycka till och ha en bra helg. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej men det syns bara GeForce 5200 där i listan så jag börjar fundera på om jag inte har det men jag tänkte öppna datorn och kolla imorron och sen ladda ner rätt på sidan du länkade till M.V.H // __087

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
okej men det syns bara GeForce 5200 där i listan så jag börjar fundera på om jag inte har det men jag tänkte öppna datorn och kolla imorron och sen ladda ner rätt på sidan du länkade till M.V.H // __087

Nu vet jag inte vad jag dillade om, jag var nog för trött. :D

Vill du slippa ta ut kortet så låter Tubs förslag bättre. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej enligt NVIDIA så har jag ett GeForce FX5200 intallerat och jag har dom senaste drivrutinerna, då är ett problem löst då är det bara andra kvar. Går det att ställa in så den ställer in skärmen automatist? när jag besöker hemsidor t.ex är alla bilder jätte mörka och filmklipp är det samma sak med >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färgerna SKA ställa in sig automatiskt, så gör de inte det, så är det är antingen fel på Grafikkortet eller Skärmen, ELLER på hela installationen!

Avinstallera drivrutinerna helt via Enhetshanteraren, dvs högerklicka på ditt grafikkort där, och välj Avinstallera.

Boota sen om datorn, och se då att du får en 800*600 upplösning på Standard-VGA när du tittar i enhetshanteraren.

Dvs att ditt nVidia är helt borta, och inte syns där.

Avinstallera sen även den drivrutinen, och starta sen om datorn IGEN!

SEN som först så installerar (packa upp filen du hämtat från nVidia i en egen mapp, och kör sen SETUP.EXE från den mappen) du nVidias drivrutiner, som då automatiskt själv väljer RÄTT grafikkort, dvs 5200.

Om Windows vill installera något efter dessa omstarter ovan, så avbryter du Windows från att göra det.

När du sen installerat den korrekta drivrutinen enl. beskrivningen ovan, så startar du om, och sen SKA allt vara bra med färger osv.

Du måste förstås själv ställa in rätt upplösning (1024*768, 32 bitar osv) och sånt efter att ha installerat och startat om, men det gör du ju från högerklick på Skrivbordet>Egenskaper>Inställningar.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Nu har jag gjort exakt som du beskrivit i guiden men bilder och sånt är fortfarande mörkt. Det är ingenting fel på min skärm heller för det är endast med GeForce Grafikkort jag får detta problem har haft det många gånger förut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste nog pilla själv märk väl att det i nvidias kontrollpanel finns två olika sorters inställningar dels för skrivbordet internet och windows och en annan för om du skall titta på video

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...