Gå till innehåll

Snabbare dator om jag inaktiverar Intel SpeedStep?`


Gäst fjamsetramsa

Recommended Posts

Jag har ingen egen erfarenhet eftersom jag föredrar AMD framför Intel processorer.

Speedstep är Intels svar på AMD's Cool'n'Quiet. Vad jag läst för några år sedan så var Intels egna

utvecklare inte nöjda med sin lösning. Speedstep stegade processorns klockning ner och upp allt

eftersom belastningen varierade. Denna stegning skedde långsamt till skillnad till AMD's som växlade

mer omedelbart mellan effektlägena.

Så... Ja, troligen så kommer du att uppleva datorn som snabbare eller allertare utan Speedstep.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har speedstep och kan inte säga att jag får någon prestandavinst utan det. Kan heller inte hålla med om att den är långsam att byta, utan det går blixtsnabbt för mig från 1.2 ghz till 1.6 ghz :)

Har mitt vista på balancerat (att använda speedstep) och jag kan spela spel hej vilt utan att märka någon skillnad.

Men om du inte vill ha det skulle jag nog inte ändra i bios, utan bara ändra till hög prestanda i energialternativ i vista, då är processorn alltid på full frekvens och du kan lätt ändra tillbaka utan att gå in i bios.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

Har på hög prestanda men det pendlar ändå...känns knappast som ett stort problem..det är väl mest att man vill ha fullt ös hela tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill vara säger på din sak kanske du skulle testa köra något av de där benchmarkprogrammen.

Har glömt vad det heter men man testar datorns prestanda och speciellt spelprestandan. Du kan ju se om du får högre poäng utan speedstep?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...