Guest fjamsetramsa Posted August 13, 2008 Posted August 13, 2008 Har läst ngnstans att om man partionera c så det blir mindre disk på systemet så ska det öka prestandan..stämmer det? Quote
Guest al6 Posted August 13, 2008 Posted August 13, 2008 Vet inte säkert, men det är nog inte sant. Finns ju inget samband mellan diskutrymme och prestanda? Kanske menade dem att swap-filer(na) kanske blir mindre och på så vis påverkar prestandan på något sätt, men att säga att en mindre C gör datorn snabbare rent av är nog att ta i. Min C är 100 gb och det går på bra. Quote
Guest fjamsetramsa Posted August 13, 2008 Posted August 13, 2008 Tänkte mest då inte så mkt på storleken utan att c delen hamnar innerst på disken så det skulle bli snabbare accestid... Quote
waxinator Posted August 13, 2008 Posted August 13, 2008 Enligt ditt resonemang så borde det i så fall bli snabbare om C: ligger ytterst på diskytan eftersom perifirihastigheten är snabbare och datat då kan läsas upp snabbare. Dessutom har man mer data på mindre antal spår eftersom ytterspåren är längre per varv. Lite läsning... http://tldp.org/HOWTO/Multi-Disk-HOWTO-6.h...ack-positioning Quote
Guest fjamsetramsa Posted August 13, 2008 Posted August 13, 2008 verkar inte värt besväret om jag tolkar artikeln rätt.. Quote
waxinator Posted August 13, 2008 Posted August 13, 2008 Jag uppfattar det på samma sätt. Nu är SSD diskminnena så pass 'odyra' så det blir min nästa systemdisk. (så snart jag får händerna på en OCZ core 64GB). Det spelar ingen roll hur filerna ligger på en SSD. Vanliga diskar kommer bara att användas för 'billig' masslagring. Quote
Recommended Posts