Gå till innehåll

Ett par frågor om Vista Inspirat, mapp-frågor


ceridwen

Recommended Posts

Jag har Vista Inspirat och jag har ett par frågor.

Hur kan jag få de där virtuella mapparna som Vista har? Alltså att man ser som en bläddrande bok med innehållet? För jag har ´nu bara stående mappar och de ser tomma ut, fastän jag har innehåll i mapparna.

Sen undrar jag hur jag får stora mappar istället för små. Rutan för stora mappar är ikryssad men de ser inte stora ut, inte som i vanliga Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista Inspirat... då menar du XP med visualstyle "Vista Inspirat"? Att byta mapparna i så fall gör du enklast med Icon Packager och ett snyggt vista-paket med ikoner...

Att få ikonerna stora i XP gör du under "bildskärmsegenskaper"/"utseende"/"avancerat" och väljer storleken på ikoner... 48 brukar bli bra....

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista Inspirat... då menar du XP med visualstyle "Vista Inspirat"? Att byta mapparna i så fall gör du enklast med Icon Packager och ett snyggt vista-paket med ikoner...

Att få ikonerna stora i XP gör du under "bildskärmsegenskaper"/"utseende"/"avancerat" och väljer storleken på ikoner... 48 brukar bli bra....

Mange

Men jag har provat att ladda ner ikonpaket men jag kan ändå inte få de där öppna mapparna som jag tex kan se mina egna bilder i. Alltså en mapp med mina bilder i som ser ut som en bläddrande bok. Min svägerskas man har Vista och han har såna mappar och jag tycker de är underbart fina! Och stora mappar har han jag har små...

Nä, jag har provat det du skrev om att gå in och ändra genom bildskärmsgeneskaper, men det förstorade bara ikonerna på skrivbordet inte inne i mappar som tex mina dokument, den här datorn osv...det är just där jag vill att mapparna skall bli större....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha... då är jag med.

De virtuella mapparna är enbart möjliga i Vista och INTE i XP... tro mig, det har gjorts många försök, men inga som lyckats.

För att få mapparna (ikonerna) större inne i explorer (utforskaren) ska du högerklicka och välja "visa"/"sammanfattning"... det är då du får den storleken du valt som jag beskrev tidigare. Du kan smälla upp storleken till eget tycke. Prova 72px på ikonerna... tänk på att orginalikonerna är oftast gjorda mindre och kan se riktigt illa ut... set står oftast på nerladdningsbara ikoner och ikonpaket vilken storlek de har stöd för.

Magnus

Ps... hehe, jag måste bara anmärka på en grej som jag garvade åt lite.... Det står att din svägerskas man har Vista... du menar då din bror?...  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja min svägerskas man, alltså min sambos systers man ;-)

Tråkigt att det inte går att få de virtuella mapparna i XP, riktigt rtråkigt:-(:-( För jag har sökt i 2 dagar nu efter att försöka få sådana mappar...jaja, men skall iaf testa det du skrev om storleken på mapparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen undrar jag vad det är för teckensnitt I Vista? För jag har det häftiga teckensnittet i själva startmenyn och så men när jag trycker på "alla program" så är det det vanliga tråkiga teckensnittet som är i XP. Kan man ändra teckensnittet där och det tråkiga teckensnittet finns ju även i arkiv menyerna och de andra menyerna runt omkring, om du förstår..

Och ytterligare en fråga: Om jag laddar hem ikoner i Vista-stil så är de ÄNNU mycket mindre i storlek än de jag har. Finns det inga stora ikoner??

jag provade det du skrev om att gå in i Utforskaren och klicka på sammanfattning, men fortfarande så är det bara ikonerna på skrivbordet som blir jättestora men de inne i tex den här datorn, mina dokument osv är fortfarande orubbliga...alltså desamma i storlek...Jag har hållt på i 2 dagar och försökt ändra, min sambo har oxå försökt, men vi får det inte att funka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Jag använder själv Bricopack Vista inspirat 2. Det finns  redan ett ikon program i bricopacket, nämligen "Icolorfolder"

Dock ingår det bara ett ikon tema. Men du kan ladda hem ett skinpack här och installera.

http://icolorfolder.sourceforge.net/downlo...folder_page.htm

Hittar du inte programmet så finns det normalt här:  C:, Windows , bricopack, Vista inspirat 2, icolorfolder.

Finns många snygga ikonteman att välja på, kanske inte så stort som du vill ha men det kan ju vara värt att kolla. Själv använder jag "mac os x".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bifogar några länkar till dig som du kan hitta massor av godis på... det finns uppsjöar av filer och moddningar som gör om XP till Vista.

Den första ger dig Sidpanelen i XP... Det finns faktiskt filer på nätet i orginal att kunna köra äkta Sidebar i XP (sök) men det är olagligt. Det närmaste man komma på laglig väg är denna:

http://www.thoosje.com/

En annan bra sida för att göra om XP till Vista är denna:

http://www.joejoe.org/forum/

Sen är det naturligtvis Deviantart.com som är den bästa källan om man bara har tålamod att söka.

Det har visat sig att Windowblinds är det program som kan ge XP de bästa teman för att efterlikna Vista... men det är en smaksak.

Good Hunting!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...