Gå till innehåll

Bluescreen flera gånger om dagen!


militriax

Recommended Posts

Scrolla neråt på sidan så hittar du alla drivare du behöver!

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...?ProductID=2744

Okej, tar tydligen flera timmar att ladda ner den. :/

Laddat ner den och installerat den men driveragent säger fortfarande att den är "bad". Vad ska jag göra? Och vad ska jag göra med de andra drivrutinerna som det var fel på?

EDIT*

* Fick precis e ny bluescreen för exakt en minut sedan och den här gången handlade det om nv4_mini.sys

De här 2 filerna stod det om i felrapporten när windows startades igen.

C:DOCUME~1MILITR~1LOKALA~1TempWERdd67.dir00Mini090708-03.dmp

C:DOCUME~1MILITR~1LOKALA~1TempWERdd67.dir00sysdata.xml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med så många bluescreens kan drivrutinerna bli korrumperade

när man får så många olika anledningar till bluescreen brukar det vara minnesproblem prova att köra memtest

är det någon skillnad om datorn är varm eller kall?

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med så många bluescreens kan drivrutinerna bli korrumperade

när man får så många olika anledningar till bluescreen brukar det vara minnesproblem prova att köra memtest

är det någon skillnad om datorn är varm eller kall?

tub

Vet inte, ska börja kolla temperaturen har trotsallt nån display på chassit som visar temperaturen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hej!

2 månader senare och många uppdateringar av drivrutiner och 2 omformateringar så får jag fortfarande bluescreen ett par gånger om dagen. Jag är ganska trött på det här och undrar om någon har något annat tips nu när det inte verkar som att det är fel på någon mjukvara.

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju en hel del på Google om det här:

http://www.google.com/search?num=20&hl...2BRtkHDAud.sys+

Här är det nån som spelar Warcraft som har samma fel:

http://forums.worldofwarcraft.com/thread.h...42651&sid=1

Felet är ju ditt inbyggda ljudkort, så gör som de säger på den här tyska sidan:

http://www.file.net/process/rtkhdaud.sys.html

och avaktivera ljudet i BIOS, och köp sen ett löst ljudkort för nån hundring bara.

Men du kan ju försöka hitta riktiga - NYA! - drivrutiner till det inbyggda ljudkortet först.

Men se till att du AV-installerar de gamla ordentligt FÖRST!  Sök efter nåt avinstallationsprogram på samma plats där du hämtar nya drivrutiner, och sök i deras Hjälp efter 'uninstall'.

Jag VET INTE om det här är rätt, men Realtecs site är det iallafall:

http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...p;GetDown=false

Men kör några dar med ljudet avaktiverat i BIOS, så ser du ju om crasherna återkommer!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag sade i ett tidigare inlägg dett är troligen (97%) ett minnesproblem om du inte vill köra memtest

så kan du prova att ta ut en minnesmodul i taget du kan även prova att flytta runt modulen i olika slotar

en annan grej jag kom att tänka på är nätaggregatet hur många watt ligger det på och har du möjlighet att få det testat någonstans

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för att ni fortsätter ge tips! Jag har kört ett memtest och det var inget fel då. Dock har jag inte testat o byta plats på minnena/ta ut en i taget. Nätaggregatet ligger på 750 watt om jag inte minns fel och den är lika ny som allt annat så borde inte vara några problem med det.

Och jag har även uppgraderat alla drivrutiner till de SENASTE och jag har också installerat om windows 2 gånger till olika versioner.

Kan det göra någon skillnad om man uppgraderar BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej har inte haft tid att göra något med varken minnena eller något annat än men ja jag har läst lite vad du skrev. Undrar dock varför det är något fel på ljudkortet eftersom allting är/var så nytt. :S

Edit: Läste lite på file.net och undrar om jag borde ta bort RtkHDAud.sys?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Undrar dock varför det är något fel på ljudkortet eftersom allting är/var så nytt.

Du kan ju köpa en ny vadsomhelstelektronik, som är trasigt när du packar upp det första ggn, så vad då ...

-> Läste lite på file.net och undrar om jag borde ta bort RtkHDAud.sys?

OM du öht har nåt intresse av att fixa det där, så får du väl iaf ta och läsa de där sidorna jag hittade åt dig, och försöka göra det som står där ...

Du ska ju försöka det de föreslår, kanske då hämta hem en ny version av den filen, som sannolikt ligger ihop med en hel del andra filer, så du måste ju först avinstallera dina gamla drivrutiner för ljudkortet, och sedan installera de nya du hämtat hem.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att testa OM det är fel på ljudkortet, så gör då som jag sa först:  Gå in i BIOS vid uppstart av datorn, och STÄNG AV ljudkortet där.

Kör sen så ett tag, och se om felet återkommer.

Gör det inte det, så har du ju analyserat VAD som är fel.

SEN återstår att fixa felet, men det går säkert genom att just avinstallera och ominstallera.

Så...

Stäng NU AV LJUDET I BIOS FÖRST!            ;D

Dvs tryck DEL, F1, F12 eller vilken knapp nu din dator säger man ska trycka på vid uppstart, för att komma in i BIOS.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...