Gå till innehåll

Mediadelning mellan Vista och XP


Gaspop

Recommended Posts

Jag lyckas inte få Media Player på min Vista-dator att hitta min XP-dator för att dela ut mediabiblioteket. Har inte hittat någon information om det. Funkar inte dom olika versionerna av Media Player med varandra eller vad kan problemet vara?

Det som gör det mer konstigt är att Vista- och XP-datorn funkar bra med varandra i nätverket annars. Och XP-datorn hittar Vista-datorn in Media Player.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste du (om du inte redan gjort det) ladda ner ett nätverks protokoll till XP datorerna.

LLTD (Link-Layer Topology Discovery)

http://support.microsoft.com/kb/922120

När du väl har installerat tillägget så måste du gå in i XPs nätverksenheter och via dess Egenskaper

välja Installera och lägga till detta nya Protokoll.

EDIT: Det verkar bara vara Windows XP SP2 och tidigare som behöver uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Verkar ju vara lösningen på problemet.

Verkar inte vara riktigt lika uppenbart hur jag ska använda lösningen dock! Jag kunde inte installera uppdateringen eftersom XP påstår att den redan finns i Service Pack 3 (vilket jag har installerat). Jag antar att det stämmer.

Problemet är väl att jag inte vet exakt vad du syftade på med XPs nätverksenheter. Gissade att det är 'nätverksanslutningar -> anslutning till lokalt nätverk' man ska fixa egenskaperna för. Jag kollade vad det gick att installera för protokoll men hittar inte LLTD, om den nu inte kallas något annat i listan. Dom som går att välja är:

- Microsoft TCP/IP version 6

- Network Monitor Driver

- NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis... som du ser uppdaterade jag förra inlägget efter att ha kollat på en XP SP3 installation.

Där ser jag Vista delade dokument utan uppdateringen.

Jag valde i XP's media player att under Bibliotek - Mediadelning - Dela ut..."

Sedan i Vista ser jag att XP dyker upp under Spelningslistor.

Efter att försökt se XP's media så måste jag återvända till XP och där acceptera att dela ut till Vista datorn.

Därefter fungerar det bra. Däremot kan jag inte i XP se Vistas listor...

Men jag är ingen expert på Media Player...

EDIT:

Jag noterar att i Vista kan jag markera att "Söka media som andra delar ut" och det alternativet finns inte i XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så långt stämmer allt. Men problemet som det inte verkar finns någon lösning på är väl då att jag inte kan få tag i Vistas bibliotek från XP. Vet inte om det beror på att Vista antingen inte hittar XP-datorn i mediadelningsalternativen eller att den ignorerar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...