Gå till innehåll

Det gick inte att hitta ett kärndrivrutinspaket?


jorna

Recommended Posts

Får följande felmeddelande på en del vista klienter när jag skall lägga till en ny skrivare.

Det gick inte att hitta ett kärndrivrutinspaket som krävs av skrivardrivrutinspaketet.

Någon som stött på detta problem och har en lösning?

mvh John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du delar ut en skrivare så kan du även dela ut drivrutinerna för skrivaren (kärndrivrutinspaket).

Klienterna försöker alltså ladda ner och använda drivrutin som skrivarutdelaren tillhandahåller.

Om inte passande paket finns att hämta så måste klienten själv installera denna drivrutin lokalt.

Utan rätt skrivardrivrutin lokalt så vet inte klienten hur dokumenten skall formateras för att passa skrivaren.

I mitt exempel har jag 64-bits drivrutin installerad och utdelad men ingen 32-bits (x86) till andra som kör

den 'vanliga' 32-bits Vista eller XP. Antingen måste drivrutinen för andra operativ installeras eller så får

dessa andra system själva installera drivrutinerna lokalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är detta för skrivare (Fabrikat/modell) som du inte ens kan installera lokalt ? (Nätverksansluten, USB, Seriell ?)

Vad är det för operativ (32/64-bit) i server och klienter ? (XP, Vista, Linux...?)

Prova annars möjligheten att installera drivrutinen för klienten på servern enligt min bild.

EDIT:  Kan denna klient vara en Vista där skrivaren inte supportas ?

          Där lär finnas generella INF-filer för grundläggande skrivartyper där din skrivare ej ingår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är alltså en Postscript / PCL5 / PCL6 -skrivare.

Där finns alltså ett antal paket att ladda ner och installera för att få full kontroll i klienten.

Där finns tydligen både Globala Drivrutiner på Engelska att ladda ner:

http://www.support.xerox.com/go/results.as...OBALPRINTDRIVER

...och kontroller program på bland andra Svenska:

http://www.support.xerox.com/go/results.as...;Xtype=download

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...