jorna Posted October 27, 2008 Posted October 27, 2008 Får följande felmeddelande på en del vista klienter när jag skall lägga till en ny skrivare. Det gick inte att hitta ett kärndrivrutinspaket som krävs av skrivardrivrutinspaketet. Någon som stött på detta problem och har en lösning? mvh John Quote
waxinator Posted October 27, 2008 Posted October 27, 2008 När du delar ut en skrivare så kan du även dela ut drivrutinerna för skrivaren (kärndrivrutinspaket). Klienterna försöker alltså ladda ner och använda drivrutin som skrivarutdelaren tillhandahåller. Om inte passande paket finns att hämta så måste klienten själv installera denna drivrutin lokalt. Utan rätt skrivardrivrutin lokalt så vet inte klienten hur dokumenten skall formateras för att passa skrivaren. I mitt exempel har jag 64-bits drivrutin installerad och utdelad men ingen 32-bits (x86) till andra som kör den 'vanliga' 32-bits Vista eller XP. Antingen måste drivrutinen för andra operativ installeras eller så får dessa andra system själva installera drivrutinerna lokalt. Quote
jorna Posted October 29, 2008 Author Posted October 29, 2008 Tack för feedbacken, men får samma problem när jag försöker installera drivarna lokalt på klienterna.... Quote
waxinator Posted October 29, 2008 Posted October 29, 2008 Vad är detta för skrivare (Fabrikat/modell) som du inte ens kan installera lokalt ? (Nätverksansluten, USB, Seriell ?) Vad är det för operativ (32/64-bit) i server och klienter ? (XP, Vista, Linux...?) Prova annars möjligheten att installera drivrutinen för klienten på servern enligt min bild. EDIT: Kan denna klient vara en Vista där skrivaren inte supportas ? Där lär finnas generella INF-filer för grundläggande skrivartyper där din skrivare ej ingår. Quote
jorna Posted November 3, 2008 Author Posted November 3, 2008 Det är en Xerox 7328 som är nätverksansluten. På klienten körs Vista 32-bit. Quote
waxinator Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Detta är alltså en Postscript / PCL5 / PCL6 -skrivare. Där finns alltså ett antal paket att ladda ner och installera för att få full kontroll i klienten. Där finns tydligen både Globala Drivrutiner på Engelska att ladda ner: http://www.support.xerox.com/go/results.as...OBALPRINTDRIVER ...och kontroller program på bland andra Svenska: http://www.support.xerox.com/go/results.as...;Xtype=download Quote
Recommended Posts