Gå till innehåll

[LÖST] Norton Ghost 14


grinders

Recommended Posts

Hej!

Efter många rekommendationer har jag skaffat Norton Ghost för att slippa all krångel i fall något händer med datorn och som med hjälp av kan jag vara " på banan " igen.

Jag skulle vilja skapa en återställning CD med min Vista SP1 på ( har Vista utan Service Pack då ,orkar inte längre installera SP1 om och om igen i fall nåt händer ). Och då undrar jag om det är bara att köra eller om det behövs några speciella drivrutiner för att skapa CD?Har någon testat och kan berätta lite mer om proceduren skulle jag vara jätte tacksam!  :)

/grinders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ghost brukar man installera / kopiera till en CD, och sen startar man datorn från CDn (du kanske måste ändra datorns starttordning i BIOS för att få den att starta från CD först).

Sen frågar Ghost vilken hårddisk, eller partition på en hårddisk, du vill kopiera, och vart du vill kopiera den.

Du kan välja att kopiera den till en annan hårddisk / partition, eller till en CD eller DVD.

Du installerar alltså bara Ghost först (även om det inte är nödvändigt, är det säkert enklast för en nybörjare), så föreslår den säkert sen själv hur du ska bete dig, men det måste väl funnits en bruksanvisning med ?!

T ex Skapa StartCD eller liknande, brukar ju finnas i nåt menyalternativ.

Själv kör jag Ghost11, och har haft det på en DVD så länge att jag inte minns hur jag fick dit det ens ...

Men, som sagt, sen startar jag bara från DVDn, och väljer VAD jag vill klona, och VART jag vill klona det, så sköter sig Ghost självt sen.

Klonar man till en annan hårddisk tar det bara kanske 30 min. att klona 500Gb, men klonar du till DVDs, så kan det ju ta tiiiiiiiiiiiiimtal ...

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Hej!

Efter många rekommendationer har jag skaffat Norton Ghost för att slippa all krångel i fall något händer med datorn och som med hjälp av kan jag vara " på banan " igen.

Jag skulle vilja skapa en återställning CD med min Vista SP1 på ( har Vista utan Service Pack då ,orkar inte längre installera SP1 om och om igen i fall nåt händer ). Och då undrar jag om det är bara att köra eller om det behövs några speciella drivrutiner för att skapa CD?Har någon testat och kan berätta lite mer om proceduren skulle jag vara jätte tacksam!  :)

/grinders

Acronis Trueimage är också ett väldigt bra program för att göra samma sak.

http://www.acronis.com/

Om du vill ha fler alternativ vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Jag tycker personligen att Acronis True Image är snäppet bättre än Norton.

Jag lägger ghosten på annan partition/hårddisk eller USB-disk och startar upp med räddningsskivan. Den tillverkar du med programmet, blir ca 50 Mb. När du bränt den skivan behöver du aldrig mer installera programmet. Utan använder endast skivan både när du ska göra en ghost och när du ska lägga tillbaka den. Dessutom kan du ha samma skiva till flera datorer.

Mer info här:  http://www.supportdata.net/skolor/acronis/acronis2.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hade ju Frågaren redan skaffat Norton Ghost, så varför surra en massa om ANDRA program ?!

Han har ju blivit rekommenderad just Ghost.

Så svara istället på det han frågade om, eller inte alls.      --!!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaaeee, jag skulle ju definitivt INTE använda Engångsskivor, utan istället DVD+RW så du kan försöka och radera igen om det inte går bra, så då kanske du måste ha två såna om du har ett helt fräsch nyinstallerad Vista utan några andra program tillagda.

Vanliga Verbatim (välkänt BRA märke!) 4x DVD +RW eller -RW finns ju att köpa för 89:- / 5 pack.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=64123

Eller snabbare såsom 8x för 249:- / 10 pack.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=310211

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä nä nä, formatera inte, använder du återställningen så sköter Ghost allting automatiskt!

Det är skitbra med Ghost när man ska massinstallera en bunt datorer - då gör man ju bara en enda Ghostskiva, sen kör man den på alla datorer.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Nu hade ju Frågaren redan skaffat Norton Ghost, så varför surra en massa om ANDRA program ?!

Han har ju blivit rekommenderad just Ghost.

Så svara istället på det han frågade om, eller inte alls.      --!!

/LbL!

Tänkte bara tipsa om ett bättre alternativ. Men visst, du har rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bra att du kom med ett tips om annat och bättre alternativ DimensionX.

Det är många andra som läser dessa trådar och står i samma situation, dock utan att ännu ha tagit hem något program.

Att svaren på trådarna utvidgas och hålls mera allmänna, gör bara att fler kan dra nytta av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...