JoWa Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Med Windows 7 försvinner äntligen begränsningen 8 bitar/färgkanal! Det blir därmed möjligt att korrekt återge 16-bitars bildfiler (48-bitars RGB). Windows 7 High Color SupportBeyond 8 bits Windows 7 plays nice with rendering content beyond the 8 bit limit, taking users into the visual territory of High Color, namely display capabilities involving high precision, High Dynamic Range, and support for gamuts superior to sRGB. Users of Window 7 will be able to take advantage of the new High Color capabilities when it will come down to handling HD photos, digital photographs in RAW formats, HD photo and Blu-ray videos. "Support for improved color is a visible difference in the viewing experience and makes applications look better and leverages the PC owner's hardware investment. Supporting these scenarios reaches out to all segments of users and improves the overall satisfaction with their Microsoft Windows PC. Modern GPUs and displays already support these pixel formats, and new brands are shipping with support for 10-bit and beyond." Microsoft revealed. The Redmond company has taken Windows 7 beyond 8-bit per channel sRGB and to 10-bit per channel sRGB (high precision); 10-bit per channel xRGB (extended range) and 16-bit per channel scRGB (high precision and wide gamut). In Windows 7 this is valid for the Windows Imaging Component (WIC) and the Windows color system (WCS). Of course, Direct 3D also supports rendering values of 10 bit, 10 bit XR and 16 bit per channel. On top of the evolution of Direct3D, WIC and WCS, Windows 7 also supports High Color when it comes down to XPS printing, namely for print and image acquisition tasks, but even for Display Drivers (for 10-bit XR and Float16 scan outs). "Windows 7 provides a complete set of technology to load, display and print High Color content. Using High Color-supported technologies in your applications will provide a premium experience for the users and enable them to fully unleash the potential of their display and print hardware," Microsoft concluded. Källa: http://news.softpedia.com/news/Windows-7-H...ort-98741.shtml Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Men behövs det verkligen? Är inte 8 bitars-kanaler mer än tillräckligt? RGB 8 bitar/kanal = 16,7 miljoner färger. Min skärm kan inte ens visa så många färger, och dessutom är jag röd/grön färgblind XD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 Men behövs det verkligen?Är inte 8 bitars-kanaler mer än tillräckligt? RGB 8 bitar/kanal = 16,7 miljoner färger. Min skärm kan inte ens visa så många färger, och dessutom är jag röd/grön färgblind XD 16 bitar behövs! Jag skannar mina diabilder med 16 bitar/kanal för att få med hela tonomfånget och kunna göra färg- och ljuskorrigeringar utan synbar kvalitetsförlust (jag ser ju andast 8 bitar/kanal nu). Också bilder från digitalkameror, som spars i råformat, kan ”framkallas” till 16 bitar/kanal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Det kanske behövs då, men hur ska man gå över till detta? Vad jag vet så är exakt allting gjort för 8 bitar/kanal redan. Hela DirectX är för 8 bitar / kanal vad jag vet. Alla färger på internet är ju också 8 bitar/kanal, man skriver ju dom klassiska 0xFF00FF, vilket är 255 röd och 255 blå, men ingen grön. Då måste ju exakt allt det göras om? Sen så finns det ju bara 24-bitars BMP-bildformat ("rådata") vad jag vet? 24 / 3 = 8 bitar / kanal. Sen måste man väl göra massa nya såna här video-lägen och nya komprimeringsalgoritmer för bilder osv. PNG är ju 32 bitar, Alfa, RGB = även det 8 bitar/kanal. Är helt enkelt lite förvirrad av detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 För bildformat (och bildbehandlingsprogram) är 16 bitar/kanal inget nytt. PNG, som du nämner, stöder 16 bitar, även i alfakanalen (totalt 64 bitar). Hur det är med just BMP vet jag inte, men mer utvecklade format, som tiff, hanterar det förstås. Blir många nya html-färgkoder… DirectX vet jag inget om, det är ju ditt område. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Nåja, det är nog rätt då. Har inte alls vetat om att man ville ha mer än 8-bitar Då är förmodligen även DirectX och allt det där redo för fler färger också. Själv har jag dock bara använt 8-bitar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.