Gå till innehåll

Kommer inte ut på nätet - den skickar men tar inte emot


matteseven

Recommended Posts

Jag förutsätter att du redan provat att stänga av nätverks utrustning och dator, väntat en stund (30min)

och startat upp allt igen.

Jag är fundersam över vad du menar med "direct connection". Har du Internet ansluten direkt in i datorn

utan router/ADSL-modem emellan (centralanläggning)?

Har du hört med din ISP (Internet Service Provider) om de har problem. De bör kunna se din trafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, vi tar det från början...

I nätverkskontakten på datorn där Internet kopplats in finns två lampor. En visar fast ljus för att visa att datorn har anslutning i andra änden av kabeln. Den andra visar trafik genom att blinka.

Kontrollera vad som händer !

När det lyser och blinkar skall datorn fått IPv4, Nätverksmask, Standard Gateway, DHCP-server, DNS-server.

Ingen IPv4 får vara 169.x.x.x. för då har datorn själv hittat på en adress.

Mitt bildexempel har lokalt ADSL-router, därav adresserna 192.x.x.x

(P.S. visa inte upp hela yttre IPv4 adressen i något forum... dölj några siffror på slutet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det lyser och blinkar skall datorn fått IPv4, Nätverksmask, Standard Gateway, DHCP-server, DNS-server. Det gör de.

Ingen IPv4 får vara 169.x.x.x. för då har datorn själv hittat på en adress. har kolla precis och ipv4:n ligger på eget på hittat adress som börjar med 169.x.x.x.

hur ska jag fixa det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det innebär att ditt nätverkskort tröttnat på att vänta på tilldelad (DHCP) adress från din ISP.

Du bör ta kontakt med Internet leverantören för jag tycker inte att detta verkar vara din dators fel.

På din Nätverksbild så får du gula eller röda kryss på nätverksbilden. Du kan klicka på dessa och

försöka få datorn att undersöka och reparera felet lokalt.

Har du någon annan dator att kontrollera nätet med ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stämmer helt korekt . ska ta och ringa nu .

jo jag har en bärbara det är den jag sitter på och på den funkar det

Funkar bärbara med samma Internetkabel ?

Då innebär det att du inte får lov att byta datorer utan att låta Internet vara helt urkopplat

under flera (30) minuter. Eftersom datorerna har olika MAC-adresser så delas inte samma IPv4 till båda datorerna.

EDIT:

Det är av denna anledning man kopplar in en Router för att få lov att dela uppkopplingen...

I ditt fall skulle jag rekommendera en trådlös router med fasta portar... så du kan köra bärbara trådlöst

och denna datorn (och tre till) via kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

går det bra med en switcher ist för en router ?

Nej, mycket generellt kan man säga att:

En switch fördelar (och filtrerar) trafiken mellan olika portar utan att ha någon egen adress.

En router tilldelas en egen adress och delar sedan själv ut adresser till andra datorer i nätverket.

Du behöver alltså en router som får sin IP-adress från ISP.

Dina datorer får sedan sina egna 'svart-adresser' från routern (192.168.x.x).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...