Gå till innehåll

Skapa ny startskiva när Windows vägrar starta?


vildmärren

Recommended Posts

Hej!

Datorn, med XP installerat, krånglar och vill inte starta. Det saknas en fil, eller så är en fil skadad, säger den. Stoppa i installationsCD:n och starta från den.

Men...

Jag har ingen installationsCD. Det är en "ärvd" dator jag fått från min brorsa och någonstans i flytten försvann skivan. JAg har produktnyckeln, den sitter på en liten lapp på datorn (en Acer Aspire 1350). Men som sagt, ingen skiva.

Går det att skapa en ny startskiva? Antar att jag får göra det från en annan dator isf. Eller går det att utnyttja andra datorer i nätverket hemma för att föra över filer /starta upp? Eller finns det något annat sätt att få igång windows igen??

/Vildmärren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Datorn, med XP installerat, krånglar och vill inte starta. Det saknas en fil, eller så är en fil skadad, säger den. Stoppa i installationsCD:n och starta från den.

Men...

Jag har ingen installationsCD. Det är en "ärvd" dator jag fått från min brorsa och någonstans i flytten försvann skivan. JAg har produktnyckeln, den sitter på en liten lapp på datorn (en Acer Aspire 1350). Men som sagt, ingen skiva.

Går det att skapa en ny startskiva? Antar att jag får göra det från en annan dator isf. Eller går det att utnyttja andra datorer i nätverket hemma för att föra över filer /starta upp? Eller finns det något annat sätt att få igång windows igen??

/Vildmärren

Du har ingen skiva alltså, men känner du ingen du kan låna en skiva av bara för att kunna återställa startfilerna, eller i värsta fall installera om XP? Felet många gör, är att "blåsa disken" eller vad nördarna nu kallar det och eg bara skapa sig själva mer jobb. Både på gott och ont. Du har ju uppenbarligen tillgång till dator så det finns info på MS site om hur man återställer skadade system/startfiler. Skulle det inte fungera så må det ju vara om du måste installera om, men jag törs lova till 99% att du kommer att lyckas.  eek

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är nytt för mig, så jag kommer säkert att komma med många dumma frågor. Fast det måste jag för att komma vidare!!  :D

Första frågan: kan man alltså låna installationscd av någon annan? Jag trodde de var individspecifika (datorindivid alltså)... Det kan jag nog ordna isf - skall höra runt lite.

Andra frågan: kan jag få igång datorn och installera/fixa skadade startfiler utan att köra från CD? Den vill ju inte starta, utan skriver ut meddelandet på en svart skärm. Finns det något tips eller knep att ta till för att komma åt startfilerna?

Tredje frågan: Menar du alltså att jag troligtvis inte behöver en hel ominstallation utan bara reparera någon enstaka fil? Så att allt annat ligger kvar som förut (dokument, program, ...)?

Fjärde frågan (jajaja jag vet att det blev många  ::) ) :  Är det lämpligt att skapa en egen startCD sedan, när jag fått igång datorn igen? Hmm, svaret blev nog ganska självklart..............

/Vildmärren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...