Gå till innehåll

(Löst) Tål plattskärmar kyla?


Recommended Posts

Hej!

Jag har ett fritidshus (Jämtland) med PC och nyinköpt plattskärm. Huset är vinterstängt mellan cirka december - maj.

Frågan är: kan jag lämna kvar skärmen under vintern eller bör jag ta hem den. Kan säkert bli mellan minus 20 och minus 30 inomhus. Med min gamla skärm var det inga problem. Där var rådet att slå ej på datorn förrän du fått upp rumstemperatur. Gäller möjligen samma råd en plattskärm??

Hälsningar/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst krutkuk

Du ska nog inte lämna din LCD kvar då, för enligt:

https://www.p4c.philips.com/files/4/42pfl74..._10_dfu_swe.pdf

så tål den bara 5-35 grader.

Det är en PDF-fil, sök på            temp    när den öppnats.

Plasmaskärmar kanske fixar annat, kolla någon annan manual för en sån.

Du kan ju leta i din egen manual, t ex ... --!!

/Ku!K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bar instämma i föregående skibent. Har själv fått bistert erfara detta. Men generellt sett beträffande all elektronik (känliga saker detta) är att man skall undvika att förvara dessa saker i;

*Rum/byggnader etc där det förväntas eller är stora temperaturväxlingar

*Hög/låg  luftfuktighet

Har som sagt förvarat en hel del elektronik i torpet från 1800 talet och vet hur illa det kan gå, ex så fanns det en gammal pc som var en aningens tjurig att få igång. Det var onekligen så att den fick torka i rumstemperatur och låg luftfuktighet. Dessvärre så la denna dator av relativt fort. Även gamla radio (Dux från 70 talet med radiorör) är lite trassel med "tappar kanaler mm".

Tror inte heller att garantin kommer att gälla om det skulle vara frågan om garantianspråk.

Ett tips för att undvika detta är som sagt att inte förvara detta där. Om man nu måste detta (otympligt, platsbrist mm) så är mitt råd att antingen låta ett värmeelement gå på sparlåga (räcker med +5-10), och om det finns öppen spis/kamin elda i den 1 a 2 ggr i månaden, bara för att bränna bort fukten i huset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej skate_1986 och krutkuk!

Tack för era inlägg!!!

Det verkar vara klart att det säkraste är att ta hem skärmen på hösten och förvara den hemma över vintern. Manualen inte den bästa. Står inget om temperaturer. Har en annan där upgifterna överensstämmer med krutkuks PDF-fil. Tänkte att det kanske bara gällde om skärmen användes inte om den stod oanvänd.

skate_1986:s erfarenheter verkar heller inte vara de allra bästa. Avståndet gör att åka upp och elda då och då inte är möjligt.

Jag kommer att följa era råd. Åker upp i mellandagarna och "vintrar". Då åker skärmen med hem!!

Med Vänlig hälsning/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Året runt fraktas de på långtradare genom landet. Skulle knappast tro att de har uppvärmda släp på vintern. :)

Visst klarar den kyla , se till att den inte är ansluten till elnätet när den står och blir kall.

Däremot kan det ju bli hög luftfuktighet som isf kan sabba något. Du får väl ha någon form av avfuktning i rummet. Torrboll eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...