PCGuiden Posted January 1, 2009 Posted January 1, 2009 Drar olika hörlurar olika mycket ström? ... jag menar ett par små må väl dra mindre ström än ett par stora, eller ? Ett par stora hörlurar är ju skönare än ett par in-ear lurar Lite för och emot enligt bild och mina funderingar Quote
Guest al6 Posted January 1, 2009 Posted January 1, 2009 MP3-spelaren bryr sig inte om vad för sorts hörlurar du har när den skickar ut de analoga signalerna till dem. Men eftersom stora hörlurar behöver mer energi för att vibrera och skapa ljudet måste du höja volymen ganska rejält på spelaren för att du ska kunna höra. Så förenklat kan man säga att stora drar mer, mycket mer, än små in-ear-lurar. Jag är inte helt säker på att detta är 100% fysikaliskt rätt, men enligt min "MP3-spelar-erfarenhet" är det så. Quote
PCGuiden Posted January 1, 2009 Author Posted January 1, 2009 Vad rekommenderas för in-ear-lurar då?? Quote
Guest al6 Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 Jag har ju inte rekommenderat in-ear, jag sa bara att dom drar mindre ström. Själv har jag dock ett par från netonnet som kostade typ 99 kr, sjukt bra Quote
Kent Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 Drar olika hörlurar olika mycket ström? ... jag menar ett par små må väl dra mindre ström än ett par stora, eller ?Ett par stora hörlurar är ju skönare än ett par in-ear lurar Lite för och emot enligt bild och mina funderingar Svar ja.. du sa svaret själv.. det är bara att välja. In-ear består av typ aluminiumlinser med dubbelmetall. Medans de andra är membran-högtalare. Gissar på att dessa kostar 50 ggr. mer förbrukning. kentan. Quote
JoWa Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 Drar olika hörlurar olika mycket ström? ... jag menar ett par små må väl dra mindre ström än ett par stora, eller ? Ja, men det är inte storleken som är avgörande, utan impedansen och känsligheten. Låg impedans (Ω) och hög känslighet (dB/mW) kan vara en fördel om du vill få mer ljud ur din spelares begränsade uteffekt och längre speltid. Quote
PCGuiden Posted January 2, 2009 Author Posted January 2, 2009 Mmm tänk vad bra det vore om en produktinnehållssida kunde innehålla just den informationen men jag finner då ingen info om det > Har en dylig spelare: http://se.europe.creative.com/products/pro...v=0&listby= Quote
JoWa Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 Mmm tänk vad bra det vore om en produktinnehållssida kunde innehålla just den informationen men jag finner då ingen info om det > Det brukar hörlursspecifikationen innehålla: http://se.europe.creative.com/products/pro...v=0&listby= Jag föredrar (och rekommenderar) f.ö. stora lurar, de har akustiska fördelar som jag uppskattar. Quote
PCGuiden Posted January 2, 2009 Author Posted January 2, 2009 Trevliga lurar det där kanske skulle köpa dom faktiskt Quote
Recommended Posts