Gå till innehåll

Mp3 spelare fråga


PCGuiden

Recommended Posts

Drar olika hörlurar olika mycket ström? ... jag menar ett par små må väl dra mindre ström än ett par stora, eller ?

Ett par stora hörlurar är ju skönare än ett par in-ear lurar

Lite för och emot enligt bild och mina funderingar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MP3-spelaren bryr sig inte om vad för sorts hörlurar du har när den skickar ut de analoga signalerna till dem. Men eftersom stora hörlurar behöver mer energi för att vibrera och skapa ljudet måste du höja volymen ganska rejält på spelaren för att du ska kunna höra. Så förenklat kan man säga att stora drar mer, mycket mer, än små in-ear-lurar.

Jag är inte helt säker på att detta är 100% fysikaliskt rätt, men enligt min "MP3-spelar-erfarenhet" är det så. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju inte rekommenderat in-ear, jag sa bara att dom drar mindre ström.

Själv har jag dock ett par från netonnet som kostade typ 99 kr, sjukt bra :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar olika hörlurar olika mycket ström? ... jag menar ett par små må väl dra mindre ström än ett par stora, eller ?

Ett par stora hörlurar är ju skönare än ett par in-ear lurar

Lite för och emot enligt bild och mina funderingar

Svar ja.. du sa svaret själv.. det är bara att välja.

In-ear består av typ aluminiumlinser med dubbelmetall.

Medans de andra är membran-högtalare. Gissar på att dessa kostar 50 ggr. mer förbrukning.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar olika hörlurar olika mycket ström? ... jag menar ett par små må väl dra mindre ström än ett par stora, eller ?

Ja, men det är inte storleken som är avgörande, utan impedansen och känsligheten. Låg impedans (Ω) och hög känslighet (dB/mW) kan vara en fördel om du vill få mer ljud ur din spelares begränsade uteffekt och längre speltid. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm tänk vad bra det vore om en produktinnehållssida kunde innehålla just den informationen men jag finner då ingen info om det   >:D

Det brukar hörlursspecifikationen innehålla: http://se.europe.creative.com/products/pro...v=0&listby=

Jag föredrar (och rekommenderar) f.ö. stora lurar, de har akustiska fördelar som jag uppskattar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...