Gå till innehåll

Datorn trasig men hårddisken intakt


pellen

Recommended Posts

Min dator lade av när jag jobbade i ett worddokument. Pekaren for iväg och nya sior öppnades. När jag försökte kopiera dokumentet öppnades nya som inte gick att öppna. Om jag ville markera ett dokument markerades alla.

När jag öppnar datorn tjuter högtalaren en stund. Skärmen visr text, men det gå´r inte att komma vidare.

Hårddisken är OK, har nlockat ut den och testat på en annan dator.

Vad kan det vara för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej pellen!

Har du testat ominstallera ditt Officepaketet?

Anledning till problemen kan eventuellt vara också en infektion i systemet.

Om så då bör du göra enl. instruktioner

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=6306.0

och starta en nu tråd med beskrivning på problemet och begärda logg/loggar på den här forumdelen

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?board=41.0

där loggar tas emot och du får hjälp med systemrensning.

MVH Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att musen börjar bugga lite betyder inte att hela datorn omedelbart ska plockas isär och rensas från hårddiskar och dylikt! Detta är ännu ett exempel där okunniga tar saken i egna händer och förstör mer än vad dom gör nytta. Köp en ny mus istället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att musen börjar bugga lite betyder inte att hela datorn omedelbart ska plockas isär och rensas från hårddiskar och dylikt! Detta är ännu ett exempel där okunniga tar saken i egna händer och förstör mer än vad dom gör nytta. Köp en ny mus istället!

Det är inte musen. Även när jag kopplar ur den och använder pekaren, är det likadant.

Cecilia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd!

Den har en pekplatta. Det är en Acer Aspire bärbar, nästan fyra år gammal.

När jag startar den - efter att den tjutit en stund - kommer följande text upp:

Setup changes system behavior by modifying the BIOS configuration.

Selecting incorrect values may cause Boot failure. Load Setup Default values to recover.

Vad betyder det?

Sedan kan man inte komma vidare.

Jag har nu plockat ut hårddisken, som är intakt. Vill inte riskera att det händer något med den.

Får väl köpa en ny dator, men undrar i alla fall om det går att göra något med denna.

Hälsningar

Pellen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator lade av när jag jobbade i ett worddokument. Pekaren for iväg och nya sior öppnades. När jag försökte kopiera dokumentet öppnades nya som inte gick att öppna. Om jag ville markera ett dokument markerades alla.

När jag öppnar datorn tjuter högtalaren en stund. Skärmen visr text, men det gå´r inte att komma vidare.

Hårddisken är OK, har nlockat ut den och testat på en annan dator.

Vad kan det vara för fel?

Kan det tänkas att backup-batteriet är slut? I så fall, har det påverkat att inställningarna i BIOS har ändrats! Har varit ut för detta 1 gång tidigare, men för mycket länge sedan. Då bytte jag till ett fräscht nytt batteri och fick ändra manuellt i Bios. Därefter fick jag datorn att fungera som jag ville igen.

Inte så säker på ditt fall, bara ett tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...