Gå till innehåll

[löst]Dedikera mer RAM-minne till ett program?


bepees

Recommended Posts

En liten fundering som jag hade.

Går det att dedikera ram minne till ett specifikt program? t.ex. Photoshop.

*********************************************

2009-01-16:

Tråden är nu låst eftersom problemet är löst

Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta

Mickilina

*********************************************

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte detta.

Man kan inte tvinga en process att allokera mer minne än vad den själv vill, så lösningen är nog bara att stänga ner processer som tar mycket minne så det finns mer ledigt minne som photoshop kan använda när det känner för det.

Fast det är ju klart att det inte är omöjligt att något operativsystem kanske har någon funktion som i förväg kan allokera minne som endast photoshop får ta från. Jag hade en idé att man kunde sätta prioriteten högt i aktivitetshanteraren, men detta borde inte alls påverka eftersom det ändå används lika mycket minne till de processer som behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fundering som jag hade.

Går det att dedikera ram minne till ett specifikt program? t.ex. Photoshop.

Jo, det går inifrån Photoshop. Tryck Ctrl + K, Performance, och justera minnestilldelningen. Det du gör med denna inställning är att bestämma hur mycket ram Photoshop som mest får använda. Vill du kunna tilldela mer minne (över 2 gb, för att kunna jobba med riktigt stora bilder i ram) får du lägga till växeln /3GB i boot.ini. I Performance kan du också välja en eller flera Scratch Disks (växlingsfiler på disk). Adobe rekommenderar att Scratch Disks läggs på annan enhet än den som eventuellt används för systemets växlingsfil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det går inifrån Photoshop. Tryck Ctrl + K, Performance, och justera minnestilldelningen. Det du gör med denna inställning är att bestämma hur mycket ram Photoshop som mest får använda. Vill du kunna tilldela mer minne (över 2 gb, för att kunna jobba med riktigt stora bilder i ram) får du lägga till växeln /3GB i boot.ini. I Performance kan du också välja en eller flera Scratch Disks (växlingsfiler på disk). Adobe rekommenderar att Scratch Disks läggs på annan enhet än den som eventuellt används för systemets växlingsfil.

Ahh..Hade dock totalt glömt hur man gjorde det. Jobbar en hel del med Photoshop, Illustrator, Corel.

Kommer inom kort att få en ny burk med 4gb ram så det kan nog vara på sin plats med den växeln i boot.ini .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh..Hade dock totalt glömt hur man gjorde det. Jobbar en hel del med Photoshop, Illustrator, Corel.

Kommer inom kort att få en ny burk med 4gb ram så det kan nog vara på sin plats med den växeln i boot.ini .

Då skall du kanske satsa på ett 64-bitarssystem? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skall du kanske satsa på ett 64-bitarssystem? ;)

;) Denna blev det. Borde komma imorgon. Yumm yumm. http://www.dustin.se/pd_5010172673.aspx

Några små ändringar dock. 4gb ram istället för 2gb. Inget Vista skit utan xp Pro samt en dvd DL brännare

Borde duga bra ett tag framöver. Har haft en riktigt slö kontorsdator med 1gb ram 40gb hd. grafik kortet ska man väl inte ens nämna...behöver jag fortsätta? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

;) Denna blev det. Borde komma imorgon. Yumm yumm. http://www.dustin.se/pd_5010172673.aspx

Borde duga bra ett tag framöver. Har haft en riktigt slö kontorsdator med 1gb ram 40gb hd. grafik kortet ska man väl inte ens nämna...behöver jag fortsätta? :)

Ser ju skaplig ut. :)

Microsoft Windows Vista Business… se till att det är 64 bitar, så att du kan utnyttja minnet maximalt. Moderkortet stöder ju upp till 8 GB. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...