Gå till innehåll

IP-adress saknas från kabelansluten HP-laptop


Recommended Posts

Hej!

Denna laptop har krånglat till och från bra länge med "Begränsad eller ingen anslutning" men det har kunnat tidigare åtgärdas via Kontrollpanelen => Nätverksanslutningar, men nu är det roliga också slut ;) och som ämnestiteln säger så har IP-adressen också försvunnit.

Däremot funkar IP och nätverket på PC i samma hushåll.

Hon har ADSL-modem från BBB, ingen router.

OS är XP Home

Kan det finnas andra orsak än nätverkskort eller kabel som har pajat/glappar? Hur ska man enklast undersöka detta problem?

Tilläggas kanske bör att jag bor ca 8 mil från "detta problem"

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Denna laptop har krånglat till och från bra länge med "Begränsad eller ingen anslutning" men det har kunnat tidigare åtgärdas via Kontrollpanelen => Nätverksanslutningar, men nu är det roliga också slut ;) och som ämnestiteln säger så har IP-adressen också försvunnit.

Däremot funkar IP och nätverket på PC i samma hushåll.

Hon har ADSL-modem från BBB, ingen router.

OS är XP Home

Kan det finnas andra orsak än nätverkskort eller kabel som har pajat/glappar? Hur ska man enklast undersöka detta problem?

Tilläggas kanske bör att jag bor ca 8 mil från "detta problem"

//Mickilina

Hej Mickelina!

Det där klingar bekant någonstans i huvudet...

Jag hade samma efter en ominstallation av XP och sökte runt på nätet, hittade till slut detta:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...st&p=100961

Där jag kopierar:

"Citat från Venoms inlägg:

"Start -> Kör, skriv: cmd (enter)

Skriv: netsh winsock reset (enter)

Starta om datorn"

Härliga tider!"

Hoppas att det hjälper din bekant också!

Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sir_N!

Tack för ditt svar.

Jag hade också läst denna tråd, och Venoms förslag ska datorägarinnan också få testa bara hon kommer hem till sina datorer om några timmar. Först får hon testa med att byta till en ny nätverkskabel för att utesluta ev kabelfel.

Detta samma fel uppstod redan i slutet av november och hon lämnade laptopen in hos PC City. Där hade dom rensat inifrån damm etc och formaterat om. Men det som förvånar mig stort är att dom formaterade till Fat 32-filsystemet. Datorn gick använda ca 1½ månad trots segheten. Men till slut gick det inte längre. Det gick varken uppdatera något eller installera något heller.

Nu är datorn omformaterad igen till NTFS-filsystemet. Och datorn funkade klockrent, men bara två dygn :o

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...