Gå till innehåll

Tappar uppkoppling trådlöst


laregma

Recommended Posts

Jag har stött på ett konstigt problem med min dator.

Jag tappar uppkopplingen (trådlös) till min router Dlink DI-624.

Hur uppstår problemet: Då jag försöker gå in på en sida t ex www.dn.se så får jag meddelande att nåt blev fel i Internet Explorer, strax därefter så kollas uppkopplingen ner. Fungerat klanderfritt i 2 år och nu e det helkonstigt.

På de flesta sidor fungerar det precis som vanligt. Inga problem

Vad har jag testat: Allt möjligt.

1. Testat att använda fast uppkoppling, dvs det andra nätverkskortet på datorn och då gå in på samma sida. Fungerar.

2. Testat att använda en anna router av samma model, samma problem.

3. Testat alla möjliga kanaler på routern, samma problem. Även testat olika krypteringar, kör WEP men testat oskyddat, WPA osv.

4. Ett annat trådlöst nåt som jag kan se testade jag att koppla upp mig på, fungerar perfekt.

Mina funderingar:

Borde ej vara några inställningar på nätverkskortet eller drivrutiner då jag kan gå in på ett annat nät och det fungerar.

Borde inte heller vara några inställningar i datorn, vare sig i IE7 . Fungerar ju på annat nät och om jag använder den andra uppkopplingen i datorn.

Vad ska jag hitta på ? lagt ner väldigt mycket tid.

Nåt problem med xp och trådlöst nät och mot specifik server.

Tacksam för alla uppslag som kan få mig att lösa problemet.

Från D Links sida, testat detta

Cannot access some web pages

You may need to lower the MTU (Maximum Transmission Unit) value on your network card or/and on your router. MTU can be changed to accommodate fragmentation of packets; specially encoded packets with secured data can be too large for the current MTU and cause too much fragmentation. Changing MTU on the router alone may not resolve the issue, in this case proceed with changing MTU on your computer's Network Adapter.

Changing MTU on router

Step 1. Log into your router by open your Internet browser (e.g. Internet Explorer), enter the IP address of your router (e.g. 192.168.0.1) and press Enter. Specify username (admin) and password to log into the router.

Step 2. Click on the Home tab and click on WAN on the left side.

Step 3. Look for the MTU field (note that it may not be available in some router models). The default MTU value is 1500, change it to lower number, e.g. 1200.

Step 4. Test your ability to connect to those specific sites youre having trouble with. If changing the MTU rate to 1200 does not resolve the problem, start lowering it in increments of ten until the problem is resolved (you may need to go as low as 600 depending on your DSL connection).

Changing MTU on computer

To lower the MTU size on your computer you can use utilities like Dr.TCP or TCP Optimizer. Alternatively you can follow the steps in this document: http://files.dlink.com.au/Products/!Ro...TU_Win2K.XP.pdf

--------------------------------------------------------------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se för "förtydligande" Internet Explorer krashcar, och efter det så tappr du den trådlösa anslutningen?

Alltså någon hemsida kan inte påverka själv uppkopplingen.

Men när du "tappar" det trådlösa så ändras alltås ikonen nere vid klockan (nätverksanslutningen) från två blinkande datorer till två släcka med ett rött X ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se för "förtydligande" Internet Explorer krashcar, och efter det så tappr du den trådlösa anslutningen?

Alltså någon hemsida kan inte påverka själv uppkopplingen.

Men när du "tappar" det trådlösa så ändras alltås ikonen nere vid klockan (nätverksanslutningen) från två blinkande datorer till två släcka med ett rött X ?

Går att gå in på en del sidor, men några gör att jag får ett felmeddelande i Explorern. Explorer funkar men sedan går uppkopplingen ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har stött på ett konstigt problem med min dator.

Jag tappar uppkopplingen (trådlös) till min router Dlink DI-624.

Hur uppstår problemet: Då jag försöker gå in på en sida t ex www.dn.se så får jag meddelande att nåt blev fel i Internet Explorer, strax därefter så kollas uppkopplingen ner. Fungerat klanderfritt i 2 år och nu e det helkonstigt.

Vad har jag testat: Allt möjligt.

1. Testat att använda fast uppkoppling, dvs det andra nätverkskortet på datorn och då gå in på samma sida. Fungerar.

2. Testat att använda en anna router av samma model, samma problem.

3. Testat alla möjliga kanaler på routern, samma problem. Även testat olika krypteringar, kör WEP men testat oskyddat, WPA osv.

4. Ett annat trådlöst nåt som jag kan se testade jag att koppla upp mig på, fungerar perfekt.

Detta var ett enkelt mission.. ser du nåt samband?

Båda dina Dlink DI-624 är kass.

Och även dom som ligger i min skrotlåda, ihop med alla andra skrotade Dlink DI-624 runt om från hela sverige,

med omkringliggande fädbodar ;)

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var ett enkelt mission.. ser du nåt samband?

Båda dina Dlink DI-624 är kass.

Och även dom som ligger i min skrotlåda, ihop med alla andra skrotade Dlink DI-624 runt om från hela sverige,

med omkringliggande fädbodar ;)

kent

ja det kan ju vara sant. Men hur f-n kan 2 st sluta fungera samtidigt. Lätt att säga att nåt e skit men det e kanske så. Men frågan är ju ändå, finns det nåt som kan påverka detta, 2 routrar som fungerat slutar ju inte samtidigt att kunna visa "vissa" sidor. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det kan ju vara sant. Men hur f-n kan 2 st sluta fungera samtidigt. Lätt att säga att nåt e skit men det e kanske så. Men frågan är ju ändå, finns det nåt som kan påverka detta, 2 routrar som fungerat slutar ju inte samtidigt att kunna visa "vissa" sidor. Eller?

Joo, du har två som "råka" vara kass.. jag har/hade 32 som var kass.

Dlink DI-624 -serien är väl 5 år gammal nu.. och många andra fabrikat i den prisklassen

har också givit upp.

DET KAN vara så att routrarna inte gillar ditt wire-kort, men funkar med ett annat... osv. lite småbuggigt.

Så du har två val.. testa annan router eller wire-kort. Du har ju gjort alla tester du kan redan.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo, du har två som "råka" vara kass.. jag har/hade 32 som var kass.

Dlink DI-624 -serien är väl 5 år gammal nu.. och många andra fabrikat i den prisklassen

har också givit upp.

DET KAN vara så att routrarna inte gillar ditt wire-kort, men funkar med ett annat... osv. lite småbuggigt.

Så du har två val.. testa annan router eller wire-kort. Du har ju gjort alla tester du kan redan.

kent

Men bara sådär mitt i allt???

Har ju fungerat jättebra tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet att förbindelsen går ned, KAN bara INTE bero på vilka sidor du besöker. Isåfall går förbindelsen inte ned, men du TROR den gör det när du besöker vissa sidor, bara för att just de sidorna inte funkar/har nåt skit på sig din dators konfiguration inte klarar av.

Jag tror oxå på DI-624, försök låna en annan.

Annars kan det vara nåt annat trådlöst nätverk, eller t ex en Mikrovågsugn, eller en fjärrströmbrytare, eller en Scartväxel med Fjärr - alla går de på 2,4GHz, och kan alltså störa ut din trådlösa förbindelse!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet att förbindelsen går ned, KAN bara INTE bero på vilka sidor du besöker. Isåfall går förbindelsen inte ned, men du TROR den gör det när du besöker vissa sidor, bara för att just de sidorna inte funkar/har nåt skit på sig din dators konfiguration inte klarar av.

Jag tror oxå på DI-624, försök låna en annan.

Annars kan det vara nåt annat trådlöst nätverk, eller t ex en Mikrovågsugn, eller en fjärrströmbrytare, eller en Scartväxel med Fjärr - alla går de på 2,4GHz, och kan alltså störa ut din trådlösa förbindelse!

/LbL!

Nej testar gå på andra sidor och det fungerar. Men direkt jag går till www.dn.se till exempel slutar den fungera Alltså det trådlösa går ner och sedan går det bra att koppla upp sig igen. Det är det som gör att jag blir nästan galen att hitta vad det beror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej testar gå på andra sidor och det fungerar. Men direkt jag går till www.dn.se till exempel slutar den fungera Alltså det trådlösa går ner och sedan går det bra att koppla upp sig igen. Det är det som gör att jag blir nästan galen att hitta vad det beror på.

Finns inga fler svar.. testa med nåt annat.

Be din kompis joina ditt närverk med sin laptop, använd fantasin, och gå vidare.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Men direkt jag går till www.dn.se till exempel slutar den fungera Alltså det trådlösa går ner

HUR ser du att det gått ned ??

Det kanske är din brandvägg, hårdvaru- eller mjukvaru-, som blockar vissa sajter ?!

Vad händer om du knappar in en NY adress i Internet Explorer när du tror du kopplats ned ??

Vad händer om du startar en ny instans av Internet Explorer, när du tror det gått ned ??

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Men direkt jag går till www.dn.se till exempel slutar den fungera Alltså det trådlösa går ner

HUR ser du att det gått ned ??

Det kanske är din brandvägg, hårdvaru- eller mjukvaru-, som blockar vissa sajter ?!

Vad händer om du knappar in en NY adress i Internet Explorer när du tror du kopplats ned ??

Vad händer om du startar en ny instans av Internet Explorer, när du tror det gått ned ??

/LbL!

Man ser att det trådlösa går ner. Hastigheteen sjunker och sedan efter 20 sekunder kan man surfa igen med dock inte på de sidor som gör på dtta sätt.

Att skriva in en ny adress går inte heller förrän uppkopplingen kommit tillbaka.

Det är hur konstigt som helst, jag jobbar som systemutvecklare och är inte helt ovan grejorna men kan absolut inte fatta någonting

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Att skriva in en ny adress går inte heller förrän uppkopplingen kommit tillbaka.

Varför ?? Har IE låst sig ?? Isf är det ju inte fel på uppkopplingen, utan nånting på dn.se låser IE.

Om du kan skriva i adressfältet eller ej har ju inget med om datorn är uppkopplad mot internet eller ej, att göra.

Jag kan ju använda IE för att gå till t ex C:\Temp om jag vill.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det går att skriva in en ny adress i IE men blir ju går inte att hitta sidan förrän uppkopplingen e på igen.

Alltså man kan skriva in en adress men visst funkar det att gå till temp osv. Men ingen uppkoppling förrän man anslutit sig igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhhh, hörru du'ru laregma, sluta klicka på CITERA/SVARA, klicka istället på Snabbsvar längst ned, så öppnas en ruta nedanför, och du slipper att hela tiden skriva INUTI en citatruta.

Jag tror inte vi kommer längre - du har sannolikt nåt fel på dina DLink, så prova med en annan sån!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar för all hjälp, funderar själv om det kan vara nåt med SP3

Ahaaa.. vänta nu.. börja detta efter du la in SP3?

Försök hitta andra/nyare drivers till ditt Wirekort. sök på ditt kort ihop med "sp3" ..osv..

Har själv råkat ut för massa konstiga saker ihop med SP3.

SP3'an är skitlurig om du frågar mej.. frågar du andra.. så är den TOPPEN ;)

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här skall du nog finna nåt:

Om era WLAN börjat strula efter uppgradering till SP3 har jag hittat på nätet en lösning åt er med D-link kort.

Problemet orsakas utav att Microsoft i SP3 har en ny fil som heter WLANAPI.DLL vilket är namnet på API filen som D-link's wlan utility använder sig utav vilket resulterar i att D-link's utility slås ut.

Lösningen är väldigt enkel: Gå in på följande länk:

http://www.sdsab.se/bloggar/120-win-xp-sp3...an-problem.html

/tala om.. om du fixa resten själv ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jag har stött på ett konstigt problem med min dator.

Jag tappar uppkopplingen (trådlös) till min router Dlink DI-624.

Hur uppstår problemet: Då jag försöker gå in på en sida t ex www.dn.se så får jag meddelande att nåt blev fel i Internet Explorer, strax därefter så kollas uppkopplingen ner. Fungerat klanderfritt i 2 år och nu e det helkonstigt.

På de flesta sidor fungerar det precis som vanligt. Inga problem

Vad har jag testat: Allt möjligt.

1. Testat att använda fast uppkoppling, dvs det andra nätverkskortet på datorn och då gå in på samma sida. Fungerar.

2. Testat att använda en anna router av samma model, samma problem.

3. Testat alla möjliga kanaler på routern, samma problem. Även testat olika krypteringar, kör WEP men testat oskyddat, WPA osv.

4. Ett annat trådlöst nåt som jag kan se testade jag att koppla upp mig på, fungerar perfekt.

Mina funderingar:

Borde ej vara några inställningar på nätverkskortet eller drivrutiner då jag kan gå in på ett annat nät och det fungerar.

Borde inte heller vara några inställningar i datorn, vare sig i IE7 . Fungerar ju på annat nät och om jag använder den andra uppkopplingen i datorn.

Vad ska jag hitta på ? lagt ner väldigt mycket tid.

Nåt problem med xp och trådlöst nät och mot specifik server.

Tacksam för alla uppslag som kan få mig att lösa problemet.

Från D Links sida, testat detta

Cannot access some web pages

You may need to lower the MTU (Maximum Transmission Unit) value on your network card or/and on your router. MTU can be changed to accommodate fragmentation of packets; specially encoded packets with secured data can be too large for the current MTU and cause too much fragmentation. Changing MTU on the router alone may not resolve the issue, in this case proceed with changing MTU on your computer's Network Adapter.

Changing MTU on router

Step 1. Log into your router by open your Internet browser (e.g. Internet Explorer), enter the IP address of your router (e.g. 192.168.0.1) and press Enter. Specify username (admin) and password to log into the router.

Step 2. Click on the Home tab and click on WAN on the left side.

Step 3. Look for the MTU field (note that it may not be available in some router models). The default MTU value is 1500, change it to lower number, e.g. 1200.

Step 4. Test your ability to connect to those specific sites youre having trouble with. If changing the MTU rate to 1200 does not resolve the problem, start lowering it in increments of ten until the problem is resolved (you may need to go as low as 600 depending on your DSL connection).

Changing MTU on computer

To lower the MTU size on your computer you can use utilities like Dr.TCP or TCP Optimizer. Alternatively you can follow the steps in this document: http://files.dlink.com.au/Products/!Ro...TU_Win2K.XP.pdf

--------------------------------------------------------------------------------

Problemet löste sig, jag uppdaterade både router och nätverkskortet. Vad det sedan berodde på det har jag intgen aning om. Men det berodde nog på någon uppdateringi samband med XP-SP3 tor jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...