Gå till innehåll

SSD problem NTLRD is Missing


mirk

Recommended Posts

"NTLRD is Missing" Det var det första som jag fick när jag försökte installera Win 7 på min SSD. Jag har två diskar en SSD SATA-2 och en konventionell SATA-2.

NTLRD är ju den activa boot sectorn som finns disken i vanliga fall. Trodde visserligen att eftersom jag då inte hade installerat något OS att detta inte skulle vara något problem. O för den delen så trodde jag att det skulle vara BOOTMGR som Win 7 använde.

Eftersom jag inte ens kunde boota Win 7 från DVD´n utan fick bara "NTLRD is Missing" hela tiden betämde jag mig för att lägga SSD´n fysiskt sist av de två diskarna då gick det bra att boota från DVD´n samt att installera Win 7 på SSD´n. Jag fick tipset att går direkt till repera datorn sen ut i promten o använda mig av Bootsect.exe det gick inte heller så bra. Då valde jag att installera direkt på SSD´no det gick bra. Men Win 7 valde att göra en partion för systemet på ca 200mb på standard disken o resten på SSD´n.

Är det någon annan som har haft problem med SSD som systemdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har SSD som systemdisk just nu i Vista x64.

Jag fick aldrig några fel meddelanden eller problem vid installationen varken med Vista eller Sjuan.

Jag formaterade visserligen om SSD'n med 512byte block innan jag startade installationen från DVD'n.

På Vista, Sjuan och installations DVD'n är det bootmgr och foldern boot som gäller och skall ligga på boot partitionen.

Den 200MB partitionen i början av skivan är en förberedelse inför BitLocker-diskkryptering som ju måste ligga på en egen partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad körde du med för program innan du gjorde installationen då

Windows Vista... Diskhanteraren med formatering av SSD'n.

Man skall tydligen välja minsta blockstorlek (512) för optimal prestanda av SSD.

post-459-1235914708_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...