Gå till innehåll

Webbradio från SR i Windows 7


Manneman

Recommended Posts

Jag är säkert inte den ende som märkt att det funkar ganska dåligt att få Webbradion att funka i Windows 7. Nu har jag laborerat med både Sidopanelens SR Gadget och Sveriges Radios webbradio... får det inte att funka ändå...

Har varit i kontakt med supporten på Sveriges Radio och fått en del tips men fortfarande inga resultat.

Jag fick några direktlänkar till Lokalkanaler och får upp detta när Media Player 12 försöker öppna dem:

Windows Media Player cannot play the file. A network firewall might be preventing the player from opening the UDP transport protocol. If you type a URL in the Open URL dialog box, try using a different transport protocol (f e http)

Länken jag fått är bl a "mms://wm-live.sr.se-Kristianstad-high"

Har provat att stänga av brandväggen utan resultat. Har även sett till att allt är ibockat under Network i WMP menyn...

Någon som har ideér?

T.o.m på Sveriges Radio är dom nyfikna på hur jag får detta löst.

Mvh // Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm... fick beskedet från Sveriges Radio att det rapporterats att vissa får det att funka och andra inte.

Slutligen kom vi fram till att det troligen är en inställning i brandväggen. Nu är jag bara såååå kass på denna typen av inställningar, så jag vet inte var jag ska börja. Jag har mitt trådlösa nätverk inställt som "Home Network"... vet inte varför det blivit så.

Vad ska jag göra för att kunna "släppa förbi" webbradion i min brandvägg?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har då aldrig behövt göra några brandväggsinställningar

Undrar om man kan leta reda på vad radiogadgeten heter och söka efter den i brandväggen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som händer när jag startar gadgeten är att det står REDO... klickar jag sen på play igen så kommer det "buffrar" och sen REDO igen. Inget ljud strömmas....

Jag har då ett annat symptom när jag kör SR´s webbradio (den lilla applikationen man kan tanka hem). Då händer samma sak... Buffrar - redo... men ingen strömmande ljud.

Direktlänkarna jag fick av Sveriges Radio är det jag beskriver ovan. Dom öppnar i Media Player och får då felmeddelanden...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan... här verkar det finnas något. Hur går man tillväga i Windows 7 för att öppna portar och hur tillåter man en specifik ip-adress?

Mange

Har inte en aning, nu börjar hjärnan koka, lite tv avhjälper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en lösning... inte vad jag hade väntat men skit samma... det funkar både i Sidopanelen, Webbradio och direktlänkar...

Installerade K-lite 4.7 och violá... allt går perfekt...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...