Gå till innehåll

Några frågor om CD-bränning


andreas72

Recommended Posts

Hej,

När man stoppar in en skiva i en Vista-dator (kanske också på XP) så kommer det upp en ruta där ett av alternativen är att bränna filer med hjälp av Windows. Tidigare har jag bara bränt med Nero men nu när jag valde detta alternativ istället så gjordes någon slags formatering av skivan och sen gick det att använda den som en vanlig hårddisk, dvs. man kunde lägga dit och ta bort filer och kataloger. Eftersom jag är rätt så dåligt insatt i detta så skulle jag vilja veta vad som egentligen är skillnaden rent tekniskt mellan att använde skivan på detta sätt jämfört med att bränna alla filer på en gång som jag brukar göra i Nero. När jag tog ut skivan så kom ett meddelande upp om att skivan stängdes så att den skulle gå att använda i andra datorer. Är det alltså en multisessions-CD som skapas eller använder Windows någon motsvarighet till paketskrivning ala Nero:s InCD? Sedan undrar jag hur det kan det gå att radera filer när det bara var en CD-R och inte en CD-RW som jag stoppade in i brännaren?

Målet var att ta backup av mina filer och jag undrar förstås då också om det är lika tillförlitligt att använde skivan på det här sättet och fylla på och kanske radera sånt som jag kommer på inte behövs, eftersom det uppenbarligen också fungerade att ta bort filer, tills skivan är full istället för att bränna en kanske bara halvfull "one-session"-CD som sedan inte går att förändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...