Gå till innehåll

WMP12 - Album Art


wickedlester

Recommended Posts

Hej igen!

Har läst runt på olika forum och förstått att jag inte är den enda som stör sig på att WMP12 inte updaterar album omslagen under Library. Man kan se omslagen när man är inne på NowPlaying mode men inte under Library. Har ingen lust att ladda ner en massa extra program bara för att få omslag. Finns det någon slags updatering lr patch som rättar till det här problemet? Antar att jag kan lägga till omslagen själv men det är så irriterande för har man .jpeg filen i albumets mapp så kmr den bildfilen upp i WMP också -.- Kan man undvika så att WMP12 inte lägger till .jpeg filer i Library?

Återigen tackar tackar för ett bra och intressant forum :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite offtopic, men jag har alltid undrat över varför inte Windows mediaplayer listar till exempel .flac filar i mediebiblioteket.

Finns det något sätt att komma runt detta problem då det för min del till 90% enbart är .flac-filer jag har min musik i.

Som det är nu spelar jag från utforskaren var jag har all min musik på en extren HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite offtopic, men jag har alltid undrat över varför inte Windows mediaplayer listar till exempel .flac filar i mediebiblioteket.

Finns det något sätt att komma runt detta problem då det för min del till 90% enbart är .flac-filer jag har min musik i.

Som det är nu spelar jag från utforskaren var jag har all min musik på en extren HD.

Därför att WMP inte stöder flac (och en mängd andra format). Jag trixade för en tid sedan med tillägg för att få WMP att spela upp flac, Vorbis, aac m.fl. format. Det gick att spela upp dem, men de inkluderades inte i biblioteket. Nu använder jag istället foobar2000. Stöder alla format jag använder, är litet, lättdrivet, portabelt, och fungerar som utmärkt konverterare, om man skaffar kodare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har läst runt på olika forum och förstått att jag inte är den enda som stör sig på att WMP12 inte updaterar album omslagen under Library. Man kan se omslagen när man är inne på NowPlaying mode men inte under Library. Har ingen lust att ladda ner en massa extra program bara för att få omslag. Finns det någon slags updatering lr patch som rättar till det här problemet? Antar att jag kan lägga till omslagen själv men det är så irriterande för har man .jpeg filen i albumets mapp så kmr den bildfilen upp i WMP också -.- Kan man undvika så att WMP12 inte lägger till .jpeg filer i Library?

Återigen tackar tackar för ett bra och intressant forum :)

Okej jag har löst mitt lilla problem nu då. Vad jag gjorde var att hitta det rätta omslaget till mitt album (använder mig utav högupplösta omslag) och sparade den som .jpeg fil i albumets mapp under namnet >> folder <<. På så sätt ändrades albumets omslag och bildfilen blev inte inkluderat i Library!

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att WMP inte stöder flac (och en mängd andra format). Jag trixade för en tid sedan med tillägg för att få WMP att spela upp flac, Vorbis, aac m.fl. format. Det gick att spela upp dem, men de inkluderades inte i biblioteket. Nu använder jag istället foobar2000. Stöder alla format jag använder, är litet, lättdrivet, portabelt, och fungerar som utmärkt konverterare, om man skaffar kodare. :)

Tja JoWa, jag är helnöjd med WMP annars, GUI är bra med EQ direkt i interfacet och med K-Lite codecpack kan jag spela i stort allt i WMP, det är bara bibliotekfunktionen jag saknar, dock kan jag leva med att använda utforskaren i den funktionen.

Jag har fimpat foobar då jag tycker det är lite för mycket klickande överlag, VLC har jag att kolla film med då det finns en uppsjö av inställningar där ibland behövs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå frederik,

Det gäller att hitta en lösning man själv är nöjd med. :) foobar2000 med sin enkla och överskådliga albumlista är min modell. Och jag behöver ibland konverteraren. EQ och andra signalbehandlignar finns i fb2k, men purist som jag är, använder jag inget sådant. Tar ut signalen digitalt (S/PDIF) till min hörlursförstärkares D/A-omvandlare. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He he JoWa, smaken är som baken och jag där har fimpat stereon till fördel för rena flac & wav himlen där avnjutas genom ett sätt Harman-Kardon soundstick-II och ett externt ljudmirakel Creative Xfi där nog fyller sin funktion bra och då är jo EQ ett bra verktyg allt efter om jag tuggar Billie Holiday eller Velvet Underground.

WMP är ett lättmanövrerat program och med K-Lite är där knappt några begränsningar överhuvudet, man hade bara hoppats att MS efterhand byggde in nativa stöd för de idag populära loosless formaten, men kanske det kommer efterhand, vem vet ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnar på välproducerad musik, som icke behöver filtreras. ;)

Jo, det är beklagligt att Microsoft och Apple inte vill bygga in stöd för de öppna formaten i sina respektive medieplattformar. Vorbis skulle annars vara det perfekta formatet att använda på nätet… <_< Och flac när förlustfri kodning krävs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väl producerat musik i all ära, men jag anser det behövligt att korrigera på olika sätt då bland annat min hörsel efter +30år på bygge inte motsvarar de ursprungliga specifikationer mera, dessutom blir ljudbilden annorlunda allt som det finns personer i rummet eller andra yttre förhållanden där spelar in.

Så att mixtra med ljudbilden är en stor tillgång då jag på det sätt ofta kan hamna nära vad det var innan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herrejävlar, bara att kompensera för tinnitusen kan vara knivigt ibland, men får jag ljudet lite i motfas är det problemet minimalt.

Så allt i allt får jag för egen del hylla de digitala manipulationsinstrument det idag finns då de är med att förgylla min musikupplevelse...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder dock akustikprocessorn i hörlursförstärkaren. Den har Dolby Headphone, som kan simulera upp till 5 högtalare. Perfekt för dts 5.1, men även för stereo + ProLogic II. :) Ger stereoinspelningar en luftigare ljudbild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att testa dina hörlurar, jag vet att man kan få superb upplevelse med lurar.

Jag kan tyvärr inte sitta på samma ställa så lång tid i taget (värk & gikt) så det får nog vara sladdlöst för min del.

Annars är jag av den sorten där anser envar sladd där går i lådan för en seger och jag är på språng att på allvar införa trådlös USB över hela linjen, det verkar vara den totala friheten inom hemmets fyra väggar...när det blir verklighet så båda externa HD, ljudkort och TV-et kan pulas in i en trådlös USB-hub, mmmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna Philips-kombination använder jag: SBC HP1500.

sbchp1500.jpg

Välproducerad musik i dts 5.1 (med fullt dataflöde, 1,5 mbit/s) ger en överväldigande ljudupplevelse. Också filmljud fungerar förstås utmärkt. :)

Är dock inte så litet sugen på Sennheiser HD 800, som kommer i sommar. Priset avskräcker dock en aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, rena nam nam outfitted...

Philips är bara "King of sound", jag hade på sin tid de ökända Philips MFT-högtalare och då fanns inget där levererade samma ljudbild oavsett jag spelade med två watt eller 40 watt i ingångsmassa, deras pizeoelektriska styrsystem med förstarkare inbyggda i högtalaren har ingen ännu kunnat överträffa, priset i 1978? Jo du JoWa, de kostade en månadspeng för en snickare på ackord i danska kronor och var värde priset får jag säga och de små jävlar vägde väl +15 kilo stycket!

De är f.ö på ett Dansk HI-Fi museum nu och spelar för hugade geeks...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Philips har varit en av världens största tillverkare av högtalarelement. Den erfarenheten märks förstås i lurarna, även om Sennheiser med sina toppmodeller når litet längre. Min Philips-lur, SBC HP1000, är tyvärr utgången, och någon ersättare till den finns inte. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Philips är himla bra på bild också och jag har sett en del bra skärmar där är mer än väl priset värda.

Att sen innanmätet är fylld med Sony-komponenter och liknande får man leva med, det är sättet att komponera den färdiga produkten det räknas och det har Philips alltid varit bra på.

Jag har ägd en del Philips produkter genom åren sedan -60 talet i förre seklet och överlag har de hållit måttet med plus i kanten för pris versus kvalitet.

Jag menar att företaget fortfarande är på förkant innovativt och lär inte försvinna pga tillfälliga konjunktur svängningar, mycket av dagens technologi där kastas ut på marknaden från Asien vilar på Philips innovationer, så de lär nog klara sig ett tag ännu :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...