morno Posted March 19, 2009 Posted March 19, 2009 vad behövs för att jag ska kunna ha WHS som mitt OS? tänkte bygga en server.. asså jag tänkte ha typ Quad core x2, 1TB x2. sen vet jag inte nera.. asså vad kan ni rekomendera till mytt bygge? Quote
Andreas Stenhall Posted March 19, 2009 Posted March 19, 2009 En Quad Core om du ska köra WHS är rejält slöseri med kapacitet. Kör i sådana fall Hyper-V och kör sedan WHS virtuellt i Hyper-V. Hyper-V Server är gratis! Quote
morno Posted March 20, 2009 Author Posted March 20, 2009 ok vad tycker du är "normalt" för WHS? vill kunna ha servern som jag ska spara massa saker på som jag ska kunna ha i servern så alla kan komma åt den som är i mitt nätverk.. vill ha en bra WHS.. Quote
Andreas Stenhall Posted March 20, 2009 Posted March 20, 2009 De flesta WHS-burkarna har rätt usla processorer, exempelvis HP MediaSmart har en AMD Sempron 1.8 GHz. Eftersom det enda WHS:en gör i princip är att skyffla data krävs inte så mycket processorkraft så kör du det på en QuadCore kommer processorn vara ounyttjad mestadels. Quote
morno Posted March 20, 2009 Author Posted March 20, 2009 tänkte ha min server för att hosta en server tl.x CS.. och sammtidigt spara andra saker.. asså den ska vara på 24/7 och kunna utdela bra speed till ca 30-40 ppl om inte mer.. Quote
Andreas Stenhall Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Ok, det var lite skillnad det, då behöver du en Quad Core. Quote
morno Posted March 21, 2009 Author Posted March 21, 2009 ok.. villka mera komponenter kan du rekomendera? Quote
Andreas Stenhall Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 ok.. villka mera komponenter kan du rekomendera? Ett dedikerat nätverkskort som kan avlasta processorn. Men om 30-40 användare ska kunna tanka saker i bra hastighet till/från din burk samtidigt som du kör en CS-server så har du nog större problem med din internetlina Quote
perbear Posted July 31, 2009 Posted July 31, 2009 (edited) <!--quoteo(post=116451:date=March 21, 2009, 14:54:name=morno)--><div class='quotetop'>Citat (morno @ March 21, 2009, 14:54) <a href="index.php?act=findpost&pid=116451"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->ok jag ska snacka med min ISP..<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd--> Morno, hur gick det? Vad sa din ISP? Och vad blev det för server (eget bygge som du skrev eller färdigköpt)? 7 oktober: Har det hänt något på cirka 6 månader eller blev det för mycket? En sak som ingen tidigare har nämnt är att WHS är avsett för 10 klienter så kanske WHS är inte vad du egentligen är ute efter - för jag misstänker att mans kall logga på sig på din server? Edited October 7, 2009 by perbear Quote
Recommended Posts