Gå till innehåll

Runtime error '800a0046'


Gardis

Recommended Posts

Hej!

Har precis installerat nya Internet Explorer 8 och får problem med ett program där jag gör nyhetsbrev via webben.

Programmet öppnas men när jag ska spara något så står det:

Microsoft VBScript runtime error '800a0046'

Permission denied

/webb3.asp, line 31

Finns det någon därute som kan hjälpa mig?

Förmodar att det är någon inställning som är galen.

Stort TACK för alla tips!

Gardis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid problem med sajter så använd kompatibilitetsknappen direkt till höger om adressfältet.

Hej Stenis!

Jag har försökt på fyra datorer med Explorer 8 med det funkar ändå inte.

Vad mer kan man göra?

/Gardis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP eller Vista? Om det är Vista kan du testa att starta webbläsaren som administratör för att inaktivera Skyddat läge. Annars är ett generellt tips att lägga till adressen i "skyddade platser" i Internetalternativ > Säkerhet.

Hejj igen Stenis. Ärendet gäller såväl Vista som XP. Tack för din hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du, nu när jag kollar på felmeddelandet igen tyder det mer på att komma från webbservern. Har du verifierat om felet uppstår även med en annan webbläsare?

Stenis.

Allt funkar på IE7 så därför undrar jag om det hänt några stora förändringar på detta område i IE8.

Programmet är mycket viktigt för oss att kunna använda.

/Gardis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker skriptet komma åt något lokalt på din dator?

Vad finns på rad 32 i filen webb3.asp?

Jag sitter inte på kontoret just nu - men datorerna som vi gör nyhetsbrevet på kopplar upp sig mot en server där själva programvaran ligger om man kan säga så (är inte så duktig). Allt funkar med inloggningen och så, men så fort jag/vi ska spara själva mailet så blir det felmeddelande. Vad tyder det på. Att det är fel på IE 8 hos oss (eftersom det funkar i IE7) eller att det är deras server som inte klarar av IE8? Finns det några inställningar för detta. Det verkar ju ha med säkerheten att göra, eller...

Tack för din hjälp.

Du som är proffs kanske vet?

/Gardis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta tyder ändå enligt de uppgifter som finns att det är webbservern som genererar felet och inte webbläsaren. Står felmeddelandet "i" webbsidan eller dyker det upp en felmeddelanderuta? Det kan även vara så att det fungerar i IE7 för att IE8 inte skickar data på ett sätt som applikationen förväntar sig, men det borde kompatibilitetsläget råda bot på.

Men för att kunna veta med säkerhet vad som försöker göras då felet uppstår är att få reda på vad som står på rad 31 i webb3.asp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta tyder ändå enligt de uppgifter som finns att det är webbservern som genererar felet och inte webbläsaren. Står felmeddelandet "i" webbsidan eller dyker det upp en felmeddelanderuta? Det kan även vara så att det fungerar i IE7 för att IE8 inte skickar data på ett sätt som applikationen förväntar sig, men det borde kompatibilitetsläget råda bot på.

Men för att kunna veta med säkerhet vad som försöker göras då felet uppstår är att få reda på vad som står på rad 31 i webb3.asp.

Japp, det står på en websida. Berätta gärna mer inför morgondagen hur jag hittar till rad 31 i webb3.asp. Jag kan inget om detta.

Jättebusssigt av dig att hjälpa till min vän.

/Gardis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått med detta? Kodraden hittar du i filen, men då måste du ha tillgång till källfilerna på webbservern, exempelvis via FTP.

Hej Stenis!

Har fortfarande samma problem, nedan har du koden där det havererar är när jag försöker spara mitt dokument/nyhetsbrev/html-sida till serverns hårddisk. Leverantören tror dock inte att problemet ligger i själva koden, snarare är det nog så att jag inte känns igen av servern som

inloggad administratör med rättigheter att skriva till hårddisken eftersom meddelandet Access denied ständigt dyker upp.

Kolla gärna på koden och alla tips är välkommna.

Allt funkar som sagt i IE7 men inte i nya IE8.

Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

fso.CreateTextFile(Server.Mappath("\filer\"& AktSokvag & "\" & Request("DoCName")))

Set f = fso.GetFile(Server.Mappath("\filer\"& AktSokvag & "\" & Request("DoCName")))

Set ts = f.OpenAsTextStream(2, -2)

ts.Write CNT1

ts.Close

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken av raderna kod är rad 31?

Är det exakt samma fil du försöker ladda upp med IE7 som med IE8?

Det vore även intressant att se webbserverloggarna för att se hur det ser ut när du försöker ladda upp via IE8, är det något du kan fixa?

Det börjar med första raden om jag förstår (enligt vår webbyrå).

Vad är det som skiljer IE7 mot IE8 i det här läget kan man fråga sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar med första raden om jag förstår (enligt vår webbyrå).

Vad är det som skiljer IE7 mot IE8 i det här läget kan man fråga sig?

Tillägas bör att det är exakt samma kod i IE7 som IE8 och att jag har

fullständiga administratörsrättigheter på servern, enligt företaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att för säkerhets skull testa på samma dator som du har IE8 på att testa med Firefox (senaste versionen som finns tillgänglig) och se om det fungerar när du laddar upp exakt samma fil som i IE8?

Stenis.

Programvaran är inte gjord för Firefox och funkar inte alls där. Leverantörer garanterar IE7, men jag tycker det är märkligt att allt funkar utan själva sparandet. Ser du något fel på koden? Ska få en serverlogg under nästa vecka. Trevlig helg!

/Gardis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stenis.

Programvaran är inte gjord för Firefox och funkar inte alls där. Leverantörer garanterar IE7, men jag tycker det är märkligt att allt funkar utan själva sparandet. Ser du något fel på koden? Ska få en serverlogg under nästa vecka. Trevlig helg!

/Gardis

Stenis. Kan även få fram detta meddelande om jag trycker på kompabilitetsvyn ännu en gång när det första meddelandet dyker upp.

Server.MapPath() error 'ASP 0174 : 80004005'

Invalid Path Character(s)

/webb3.asp, line 33

An invalid '/' or '\' was found in the Path parameter for the MapPath method.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kan det vara så att det är någon ActiveX-kontroll som körs? Felmeddelandet återigen är från servern och tyder på att det är förbudna tecken i mapp eller filnamnet. Vad heter filen du försöker ladda upp?

Det är väldigt enkelt för leverantören att slå ifrån sig men du bör ställa kravet på att dom åtminstone ska testa sin produkt med IE8 själva!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kan det vara så att det är någon ActiveX-kontroll som körs? Felmeddelandet återigen är från servern och tyder på att det är förbudna tecken i mapp eller filnamnet. Vad heter filen du försöker ladda upp?

Det är väldigt enkelt för leverantören att slå ifrån sig men du bör ställa kravet på att dom åtminstone ska testa sin produkt med IE8 själva!

Hej Stenis!

Är nästan till 100% säker på att det är någon uppdatering från Microsoft som gör att detta strular för oss på alla datorer. Plockade fram en gamal XP-maskin utan alla uppdateringar och lade in Explorer 8 - då funkade det. Nu kan vi inte jobba på den "tröga" maskinen, men visst är det konstigt? Det kan inte vara några säkerhetsinställningar som strular? Tack än en gång. Gardis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet vi lite mer. Har du lagt till adressen i "trusted sites" i säkerhetsinställningarna? Testat att nollställa alla inställningar i IE via Avancerat > Återställ...?

Japp, har testat allt nu. Det är nog bara att konstatera att det inte funkar i IE8-miljö. Konstigt, men det måste ju skilja sig något åt från IE7. Det första som hände när jag besökte sajten som gör våra nyhetsbrev är att två Actice-X kontroller laddades ner. Kanske något som inte funkar i IE8. /Gardis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...