Gå till innehåll

Går ej att skriva ut från bärbar via stationär


bokossa

Recommended Posts

Hej

Jag har köpt en ny bärbar dator och ska nu installera en skrivare. Skrivaren som jag vill installera är ansluten till en stationärdator. Vi har ett trådlöst nätverk.

Jag har min gamla bärbara dator jämte och ser att det skiljer mellan denn nya och den gamla datorn. Vad som skiljer är att den gamla och den nya är en Prot ... Porten på den gamla bärbara heter "USB Virituell skrivarport för USB" men den nya har inte den porten.

Jag har försökt att lägga till port i "Egenskaper för HP Photosmart D5100 serie på ....-Dator" Men jag kan inte hitta en prot som börjar på USB och vet inte vart jag ska leta eller om det är något jag behöver ladda hem ... ??

Är självlärd kring datorer så vänligen ge en detalgerad och tydlig förklaring om en sådan finns på hur jag ska kunna skriva ut från min nya bärbara dator.

Skrivaren: HP Photosmart D5100 ansluten till stationär dator.

Bärbar dator: FUJITSU COMPUTERS SIMENS "AMILO" med Vindows Vista prem...

Tack på förhand ... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså skrivaren är ansluten till din stationära dator via USB alltså?

Har skrivaren tidigare varit ansluten till den gamla bärbara?

Lättaste lösningen för att skriva ut till en USB skrivare som är ansluten på den stationära datorn (och stationär och bärbar sitter i nätverk) är att på den stationära dela ut skrivaren i nätverket och sendan installera den som nätverksskrivare på den dator som ska kunna skriva ut.

Detta förutsätter då att vid utskrift så är datorn skrivaren är ansluten till påslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka förklara mitt problem så noga det går!! Har en stationär dator där jag har min skrivare inkopplad via usb, en hp photosmart d5160! I delningscectret har jag nätvrksidentifiering på fildelning på skrivardelning på!! Ser även dom två andra bärbara datorerna om jag går in på nätverk!! På frugans nya pa 2510 fujitsu simens med vista home premium och norman antivirus!! kör trådlöst på den bärbara!! har aktiverat likadan delning på den!! kan se datorerna i nätverket!! Laddat ner drivrutinerna till skrivaren och instalerat den men den vägrar att skriva ut!! Har testat koppla skrivaren direkt till den bärbara via usb då funkar det!! Snälla kan någon beskriva stegvis för mig vad jag kan göra!!!!!!! Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna skriva ut från andra datorer än den som skrivaren är kopplad till måste du dela den. Det räcker inte att ha fil och skrivardelningen aktivierad. För att dela skrivaren går du till kontrollpanelen/skrivare. Där högerklickar du på din skrivare och väljer "delning" (kan vara under egenskaper). Bocka i att du vill dela din skrivare, klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna skriva ut från andra datorer än den som skrivaren är kopplad till måste du dela den. Det räcker inte att ha fil och skrivardelningen aktivierad. För att dela skrivaren går du till kontrollpanelen/skrivare. Där högerklickar du på din skrivare och väljer "delning" (kan vara under egenskaper). Bocka i att du vill dela din skrivare, klart!

Har gjort det men det funkar ändå inte!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej bokossa!

Har sammanfogat dina båda trådar som rör sig om samma ämne.

Vänligen fortsätt posta i samma tråd då det handlar om samma problematik.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har du aktiverat skrivardelning på den bärbara datorn?

Gör så här, se till att skrivaren är utdelad i nätverket på den dator den är ansluten till via USB.

På dina bärbara, ta bort skrivaren helt, så du inte har den i Kontrollpanelen skrivare!

Sen (på den bärbara) Kontrollpanelen -> Skrivare -> Lägg till skrivare, Välj nätverksskrivare

Om sökninge inte kan hitta den så välj att få bläddra efter den och då ska den finnas utdelad under

din stationära dator (som har skrivaren inkopplad via usb). och så väljer du den och installerar den.

och sökvägen till skrivaren borde då bli "\\stationära_datorns_namn\skrivarens_namn"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har du aktiverat skrivardelning på den bärbara datorn?

Gör så här, se till att skrivaren är utdelad i nätverket på den dator den är ansluten till via USB.

På dina bärbara, ta bort skrivaren helt, så du inte har den i Kontrollpanelen skrivare!

Sen (på den bärbara) Kontrollpanelen -> Skrivare -> Lägg till skrivare, Välj nätverksskrivare

Om sökninge inte kan hitta den så välj att få bläddra efter den och då ska den finnas utdelad under

din stationära dator (som har skrivaren inkopplad via usb). och så väljer du den och installerar den.

och sökvägen till skrivaren borde då bli "\\stationära_datorns_namn\skrivarens_namn"

Gör precis som du säger Kontrollpanelen. Lägg till skrivare. Nätverksskrivare. Den letar upp skrivaren utan problem!! Sen trycker jag nästa. Då kommer först en ruta upp med. Ansluter till Hp photosmart d5100 series på stationärdator!! Sen poppar ytterligare en ruta upp med. Om du vill ansluta den delade skrivaren stationär-dator hp photosmart d5110 måste du installera skrivardrivrutinerna på datorn. När jag då klickar på installera drivrutin Hänger sig datorn direkt och säger skrivare svarar inte!!!! När jag sen försöker stänga kommer det fram ytterligare en ruta med Windows explorer svarar inte!!! Vad kan jag göra?????????????????????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej bokossa!

Har sammanfogat dina båda trådar som rör sig om samma ämne.

Vänligen fortsätt posta i samma tråd då det handlar om samma problematik.

MVH/Malou

Tack var lite otydlig i den första så därför startade jag en ny!! Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar fildelningen över nätverket annars?

För vanligtvis laddar ju Windows i det skedet ner drivrutinen från den datorn där skrivaren är ansluten.

Så det är detta som är det egentliga problemet!

Det är alltså visa maskinen som låser upp sig när du försöker installera drivrutinen, för nätverksskrivaren som är utdelad på en XP maskin?

Prova detta:

Gå till Kontrollpanelen. Välj skrivaren. Välj sedan Lägg till skrivare.

Välj Lägg till en lokal skrivare. Klicka på Skapa en ny port. Grundinställningen i menyn är då Lokal port.

ändra inte på det. Klicka på Nästa.

En dialogruta som ber dig att ange namn. Skriv in \\datornamn\skrivarnamn

Datorn där skrivaren är utdelads namn och sen skrivarnamnet.

och prova installera den så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar fildelningen över nätverket annars?

För vanligtvis laddar ju Windows i det skedet ner drivrutinen från den datorn där skrivaren är ansluten.

Så det är detta som är det egentliga problemet!

Det är alltså visa maskinen som låser upp sig när du försöker installera drivrutinen, för nätverksskrivaren som är utdelad på en XP maskin?

Prova detta:

Gå till Kontrollpanelen. Välj skrivaren. Välj sedan Lägg till skrivare.

Välj Lägg till en lokal skrivare. Klicka på Skapa en ny port. Grundinställningen i menyn är då Lokal port.

ändra inte på det. Klicka på Nästa.

En dialogruta som ber dig att ange namn. Skriv in \\datornamn\skrivarnamn

Datorn där skrivaren är utdelads namn och sen skrivarnamnet.

och prova installera den så.

Har vista home premium på båda!! Vet ej hur jag fildelar mellan datorerna. Prövade precis som du sa men det funkade inte!!! Har även provat att avinstalera skrivaren!! Laddat ner senaste fullständiga drivers men samma resultat!!! Funkar med sladd men inte utan!! Om jag på den bärbara klickar på nätverk ser jag min stationära!! Klickar jag på den ser jag min skrivare!! Hur i h... ska jag komma åt den??????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera drivrutinen på datorn innan du lägger till den eftersom det inte verkar fungera över nätverket. Då kommer det fungera när du lägger till den.

Jag har ju laddat ner drivrutinerna på den bärbara!!! Den funkar när jag pluggar in skrivaren via usb!! Förstår inte riktigt hur du menar. Kan jag få en liten guide?? Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror mera på motsatsen, tror nästan att allt detta kopplande och alla dessa drivrutiner som orsakera problemen mera än dem löser.

ointressant att den fungerar inkopplad via usb, för problemet är inte med skrivaren utan snarare nätverket.

men om du nu har skrivaren installerad på en "Virituell usb port" får man väl anta då, så prova gå in där i egenskaper för skrivaren och lägg till en ny port som jag skrev ovan.

\\dator\skrivare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...