Lejontass Posted April 30, 2009 Share Posted April 30, 2009 Hejsan, jag behöver hjälp. Köpt en HP 2133 Mini där Vista segar som smörkola, därför valde jag att köpa en DVD/USB för att lägga in Windows XP. Installationen startar som den ska och filerna kopieras till installationsmappen, men efter första omstarten får jag meddelandet "Operativsystemet kan inte startas". Jag har ändrat boot-ordning i BIOS så USB är 1, detta hjälper inte heller utan jag får samma procedur. Har provat två olika WinXP, ett home och ett PRO, samma sak. Ringde HP två gånger men fick inget svar för jag blev bortkopplad, det jag fick fram var att Vista inte på något sätt är låst till datorn eller att det har med Recovery-partitionen att göra. Har aldrig under alla år stött på detta problemet, är det någon som har en lösning? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejontass Posted April 30, 2009 Author Share Posted April 30, 2009 Hejsan, jag behöver hjälp.Köpt en HP 2133 Mini där Vista segar som smörkola, därför valde jag att köpa en DVD/USB för att lägga in Windows XP. Installationen startar som den ska och filerna kopieras till installationsmappen, men efter första omstarten får jag meddelandet "Operativsystemet kan inte startas". Jag har ändrat boot-ordning i BIOS så USB är 1, detta hjälper inte heller utan jag får samma procedur. Har provat två olika WinXP, ett home och ett PRO, samma sak. Ringde HP två gånger men fick inget svar för jag blev bortkopplad, det jag fick fram var att Vista inte på något sätt är låst till datorn eller att det har med Recovery-partitionen att göra. Har aldrig under alla år stött på detta problemet, är det någon som har en lösning? Mvh Fick precis hjälp att lösa problemet. Gick in i BIOS och körde återställning av. Sedan drog den igång installationen efter första omstart, som den inte gjort tidigare. Tack till Venoms! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bokossa Posted April 30, 2009 Share Posted April 30, 2009 Hejsan, jag behöver hjälp.Köpt en HP 2133 Mini där Vista segar som smörkola, därför valde jag att köpa en DVD/USB för att lägga in Windows XP. Installationen startar som den ska och filerna kopieras till installationsmappen, men efter första omstarten får jag meddelandet "Operativsystemet kan inte startas". Jag har ändrat boot-ordning i BIOS så USB är 1, detta hjälper inte heller utan jag får samma procedur. Har provat två olika WinXP, ett home och ett PRO, samma sak. Ringde HP två gånger men fick inget svar för jag blev bortkopplad, det jag fick fram var att Vista inte på något sätt är låst till datorn eller att det har med Recovery-partitionen att göra. Har aldrig under alla år stött på detta problemet, är det någon som har en lösning? Mvh Hej.För att du ska kunna installera XP från en skiva som ej är från HP så gör du följande. 1. Tryck F10 när HP-loggan kommer up vid uppstart. 2. Gå till System Configuration (använd piltangenterna) 3. Tryck "Enter" på "Device Configuration". 4 Sätt Sata-device mode till "Compatible" 5.Avsluta Setupen genom att trycka "Escape" tills du får förfrågningen om att "Save Changes and Exit" Mvh Patrik HP-Supporten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted April 30, 2009 Share Posted April 30, 2009 Varför inte köra med Vista ?,,, går att trimma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejontass Posted April 30, 2009 Author Share Posted April 30, 2009 Varför inte köra med Vista ?,,, går att trimma. Jag avskyr Vista oavsett trimning eller ej.. Vista i HP 2133 segar ner hela skiten så det knappt går att röra sig i datorn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted April 30, 2009 Share Posted April 30, 2009 Trimmad Vista fungerar som Xp men med lite tyngd.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts