Gå till innehåll

HP 2133 Mini


Lejontass

Recommended Posts

Hejsan, jag behöver hjälp.

Köpt en HP 2133 Mini där Vista segar som smörkola, därför valde jag att köpa en DVD/USB för att lägga in Windows XP.

Installationen startar som den ska och filerna kopieras till installationsmappen, men efter första omstarten får jag meddelandet "Operativsystemet kan inte startas".

Jag har ändrat boot-ordning i BIOS så USB är 1, detta hjälper inte heller utan jag får samma procedur.

Har provat två olika WinXP, ett home och ett PRO, samma sak.

Ringde HP två gånger men fick inget svar för jag blev bortkopplad, det jag fick fram var att Vista inte på något sätt är låst till datorn eller att det har med Recovery-partitionen att göra.

Har aldrig under alla år stött på detta problemet, är det någon som har en lösning?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, jag behöver hjälp.

Köpt en HP 2133 Mini där Vista segar som smörkola, därför valde jag att köpa en DVD/USB för att lägga in Windows XP.

Installationen startar som den ska och filerna kopieras till installationsmappen, men efter första omstarten får jag meddelandet "Operativsystemet kan inte startas".

Jag har ändrat boot-ordning i BIOS så USB är 1, detta hjälper inte heller utan jag får samma procedur.

Har provat två olika WinXP, ett home och ett PRO, samma sak.

Ringde HP två gånger men fick inget svar för jag blev bortkopplad, det jag fick fram var att Vista inte på något sätt är låst till datorn eller att det har med Recovery-partitionen att göra.

Har aldrig under alla år stött på detta problemet, är det någon som har en lösning?

Mvh

Fick precis hjälp att lösa problemet.

Gick in i BIOS och körde återställning av.

Sedan drog den igång installationen efter första omstart, som den inte gjort tidigare.

Tack till Venoms!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, jag behöver hjälp.

Köpt en HP 2133 Mini där Vista segar som smörkola, därför valde jag att köpa en DVD/USB för att lägga in Windows XP.

Installationen startar som den ska och filerna kopieras till installationsmappen, men efter första omstarten får jag meddelandet "Operativsystemet kan inte startas".

Jag har ändrat boot-ordning i BIOS så USB är 1, detta hjälper inte heller utan jag får samma procedur.

Har provat två olika WinXP, ett home och ett PRO, samma sak.

Ringde HP två gånger men fick inget svar för jag blev bortkopplad, det jag fick fram var att Vista inte på något sätt är låst till datorn eller att det har med Recovery-partitionen att göra.

Har aldrig under alla år stött på detta problemet, är det någon som har en lösning?

Mvh

Hej.

För att du ska kunna installera XP från en skiva som ej är från HP så gör du följande.

1. Tryck F10 när HP-loggan kommer up vid uppstart.

2. Gå till System Configuration (använd piltangenterna)

3. Tryck "Enter" på "Device Configuration".

4 Sätt Sata-device mode till "Compatible"

5.Avsluta Setupen genom att trycka "Escape" tills du får förfrågningen om att "Save Changes and Exit"

Mvh Patrik

HP-Supporten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...