Gå till innehåll

Java


67:an Sike

Recommended Posts

Hej!

Jag har problem med Java då jag vill installera ett säkerhetsprogram till ett Bank-ID. Det står att det Javastöd som jag har installerat ej är ok när jag vill tanka hem detta säk.program. Enligt övriga krav för detta program så har jag det som behövs. Jag har också rätt version av Java (6 update 13) men ändå funkar det inte. Jag har installerat om och provat lite annat men jag får det inte att funka. Kör med IE7 och då förstås också Vista då jag skriver i detta forum

Jag sliter snart mitt hår, tacksam för hjälp för att lösa detta. Jag har precis ringt banksupporten men där fick jag bara råd som jag redan har provat så jag fik ingen hjälp därifrån...vänder mig då hit till dom riktiga experterna :) Banken det gäller är för övrigt Swedbank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick precis samma problem som du, när jag skulle installera mitt Bank-ID från Swedbank.

Jag hade senaste versionen av Javan, men fick också meddelande om att jag inte hade rätt grejor. Jag har för mig att det löste sig på ett enkelt sätt.

Jag gick till Javas hemsida och fick bekräftat att jag hade rätt version hemma. Och när jag direkt därpå återvände till Swedbank och provade igen, så gick det bra!! Fråga mig inte varför det skulle fungera genom detta sätt. Men det är väl värt ett försök tycker jag. Verifiera din Java här:

http://www.java.com/sv/download/installed.jsp

Och om inte detta fungerar, så kan du ta hem ett litet program som heter JavaRa (68KB). Ta hem zipfilen och packa upp.

http://raproducts.org/

Den används till att ta bort rester från gamla Javan, som kan finnas kvar i datorn. Även om man tidigare har avinstallerat gamla versioner efterkonstens alla regler, så hittar det här programmet likafullt grejor.

Och fungerar inget av detta, så får vi hoppas att någon av de STORA experterna kan rycka in här. Själv är jag inte ens en expert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo jag har även tidigare varit på Javas sida och fått min version verifierad: "Du har den rekommenderade Java-versionen installerad (Version 6 Update 13).

...skall testa det program du tipsar om...återkommer om huruvida detta kan hjälpa till att komma närmare en lösning på detta sura problem...tack så länge!

Jag fick precis samma problem som du, när jag skulle installera mitt Bank-ID från Swedbank.

Jag hade senaste versionen av Javan, men fick också meddelande om att jag inte hade rätt Java. Jag har för mig att det löste sig på ett enkelt sätt.

Jag gick till Javas hemsida och fick bekräftat att jag hade rätt version hemma. Och när jag direkt därpå återvände till Swedbank och provade igen, så gick det bra!! Fråga mig inte varför det skulle fungera genom detta sätt. Men det är väl värt ett försök tycker jag. Verifiera din Java här:

http://www.java.com/sv/download/installed.jsp

Och om inte detta fungerar, så kan du ta hem ett litet program som heter JavaRa (68KB). Ta hem zipfilen och packa upp.

http://raproducts.org/

Den används till att ta bort rester från gamla Javan, som kan finnas kvar i datorn. Även om man tidigare har avinstallerat gamla versioner efterkonstens alla regler, så hittar det här programmet likafullt grejor.

Och fungerar inget av detta, så får vi hoppas att någon av de STORA experterna kan rycka in här. Själv är jag inte ens en expert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tingeling!

Nixi, jag har provat ditt programtips nedan men icke någon frmagång, mitt Java är inte ok enligt Swedbank...nya tips emotses därför med öppna armar :)

Jag fick precis samma problem som du, när jag skulle installera mitt Bank-ID från Swedbank.

Jag hade senaste versionen av Javan, men fick också meddelande om att jag inte hade rätt Java. Jag har för mig att det löste sig på ett enkelt sätt.

Jag gick till Javas hemsida och fick bekräftat att jag hade rätt version hemma. Och när jag direkt därpå återvände till Swedbank och provade igen, så gick det bra!! Fråga mig inte varför det skulle fungera genom detta sätt. Men det är väl värt ett försök tycker jag. Verifiera din Java här:

http://www.java.com/sv/download/installed.jsp

Och om inte detta fungerar, så kan du ta hem ett litet program som heter JavaRa (68KB). Ta hem zipfilen och packa upp.

http://raproducts.org/

Den används till att ta bort rester från gamla Javan, som kan finnas kvar i datorn. Även om man tidigare har avinstallerat gamla versioner efterkonstens alla regler, så hittar det här programmet likafullt grejor.

Och fungerar inget av detta, så får vi hoppas att någon av de STORA experterna kan rycka in här. Själv är jag inte ens en expert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen som jag ser det, att jag fick det att fungera med att gå till Javans hemsida och göra en verifiering, och sedan gå tillbaka till Swedbank för hämtning av deras Bank-ID, är att jag vid verifieringen startade upp Javan. Går man till Swedbank och deras hämtning av Bank-ID, och inte har Javan startad, ser inte det programmet att du har Java på din dator och säger att du inte har erforderliga grejor.

Behöver ju inte alls vara så. Men det var min hypotes just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tingeling!...jo jag provade den ordningsföljden oxå utan framgång, jag får nu köra med webbläsare Firefox 3 då jag skall använda bankid:n...då funkar det som det skall.

hare gott!

Anledningen som jag ser det, att jag fick det att fungera med att gå till Javans hemsida och göra en verifiering, och sedan gå tillbaka till Swedbank för hämtning av deras Bank-ID, är att jag vid verifieringen startade upp Javan. Går man till Swedbank och deras hämtning av Bank-ID, och inte har Javan startad, ser inte det programmet att du har Java på din dator och säger att du inte har erforderliga grejor.

Behöver ju inte alls vara så. Men det var min hypotes just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...