Gå till innehåll

IE8 och dataexekveringsskyddet (DEP)


thomcats

Recommended Posts

Hej igen,

Detta är faktiskt en fortsättning följer på min tråd nedan angående IE8 och Plusgirot.

(se länken http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=17362)

Som tur var, så sansade jag mig och kastade mig inte handlöst över Nordea med anklagelser om att de inte uppdaterat sina sidor utan istället så gick jag, min vana trogen, ut på nätet för att skaffa in mer kunskaper om problemet först. Fann då att det så kallade dataexekveringsskyddet (tjusigt ord förresten) utgjorde ett mycket större och mer omfattande problemkomplex än vad jag föreställt mig först. På originalspråk kallas fenomenet för data execution prevention och förkortas allt som oftast med DEP. Så för enkelhetens skull så kommer jag att tala om DEP i fortsättningen.

Vi är flera användare runt om i världen, som fått stora problem efter det att IE8 introducerats i våra datorer och väldigt många av problemen är alldeles olika i mitt fall gick det inte att skriva ut sidor jag besökte på nätet, i andra fall kunde man inte längre chatta, se på YouTube-clip, spela älsklings-spelet eller också var det Explorer-funktionen, som inte längre fungerade osv, osv. Alla problemen hade emellertid gemensamt att de avslutades med ett pop-up-fönster, som meddelade att DEP trätt i funktion och hindrat att skadlig verksamhet av vad slag det vara må, hade stoppats.

Som bekant så introducerades DEP i XP i SP2-uppdateringen. Den gjorde då inte något särskilt stort väsen av sig men med den förhöjda säkerhetsnivån, som kommit i och med introduktionen av IE8, så är tydligen inte längre vissa inställningar helt kompatibla.

Jag bifogar nedan ett stycke ur ett svar jag stött på vid mina efterforskningar. Jag utgår ifrån att engelskan inte är något problem. Det intressanta är att svaret påpekar att XP version SP3 har ändrat inställningar i DEP utan att ge information om saken. Det är något som hänt i det tysta så att säga. Svaret pekar också på möjligheten att helt koppla ur DEP-funktionen något som flera av de förtvivlade användare, runt om i världen jag stött på, önskade sig. Givetvis är det en extrem lösning och man bör väl tänka sig för flera gånger innan man gör det. Men det finns alltså möjligheter om allt annat skulle knyta sig.

Själv har jag valt att rulla tillbaka datorn till ett läge där IE8 inte längre finns med alls och jag behåller tillsvidare IE7 på denna dator. Den versionen har fungerat utomordentligt väl och kommer att få fortsätta att göra så. Det är möjligt att jag kommer pröva att installera IE8 på min Vista-dator, men det gäller i så fall att ha alla skyddsnät uppdaterade, så att det går att ta sig ur eventuella kraschar snabbt och återställa fungerade versioner utan problem.

Till sist ett påpekande:

Det kan omöjligen ha varit nyheter för programmerarna hos Microsoft att IE8 skulle komma i konflikt med DEP. Flera av frågorna jag stött på har varit ett år gamla och härrör från Beta-versionerna. Varför har man inte tagit dessa problem på allvar hos Microsoft? Varför har man inte åtgärdat buggarna? Jag tror att för varje sådan här större händelse, så kommer man att mista några värdefulla användare, som slutligen ger upp och går vidare till Mozilla eller Opera eller något annat, när de upplever att Microsoft kastar dem ut i en mardröm av problem utan att någon bryr sig.

But while you're here....I was just dealing with this recently and it's a bit confusing, so maybe I can help.

I'm not sure about IE8 specifically, but I did find that XP SP3 changes DEP without notice. It includes Explorer in DEP, so it probably also includes IE. I found that out because I have an Explorer Bar I wrote that was crashing Explorer folder windows in SP3.

XP DEP has two options, according to the DEP settings window. (Actually there are four options, but that's another story.)

System->Advanced Tab->Performance->Data Execution as "Randem" said.

You can choose to set DEP only for system processes or you can choose to set it for all processes and then select exemptions. But there's a problem with that. Explorer is not accepted as an exemption. XP will not add Explorer to the exemption list, and it will also not tell you that you can't add it. (It just lets you select the exemption and then does nothing!) I'm guessing the same is probably true for IE.

Is it possible that you have some kind of IE extension or BHO that might be non-DEP compatible? Maybe a Yahoo or Google toolbar....something like that? You could try removing those. (Also, you could try dumping IE. :) )

If you prefer to just be rid of DEP hassles you can also turn it off, but as is typical with Microsoft, the setting is semi-secret and not available through the actual DEP settings window.

In order to turn off DEP, open the boot.ini file on C drive and add this to the boot command line: /noexecute=AlwaysOff

See here for a full explanation:

http://support.microsoft.com/kb/875352

Om inte annat hoppas jag att detta ger en förklaring till många, som inte förstår varför deras datorer inte längre fungerar som förut efter introduktionen av IE8.

cheers

thomcats B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att stänga av DEP skriver du bara bcdedit /set nx alwaysoff i kommandotolken, så slipper du pilla med filer hit och dit.

You can choose to set DEP only for system processes or you can choose to set it for all processes and then select exemptions.

Detta är ett vanligt svar som är fel. De två lägena är egentligen "på för de program som vill" eller "på för alla program utom de du har laggt i en untantagslista".

Plugin är ett problem när man har på DEP, eftersom alla plugin måste vara kompatibla med DEP om IE8 är det. Plugin som toolsbars är knappast problemet i detta fallet. Det är snarare plugin som Java, Flash och andra eventuella virtuella maskiner. Java kompilerar bytekod till maskinkod under körningstid (JIT; Just In Time) och lägger den kompilerade koden i ett data-segment och kör sen koden därifrån, vilket är precis vad DEP (data-exekverings-skydd) hindrar. Även Flash gör samma sak men jag tror snarare det rör sig om Java eftersom det görs av opensource människor som inte bryr sig lika mycket om Windows-specifika funktioner (DEP).

Du borde alltså uppdatera till senaste Java och senaste Flash. Detta kan mycket väl lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde alltså uppdatera till senaste Java och senaste Flash. Detta kan mycket väl lösa problemet.

Hej!

Jag har senaste uppdateringen både av Java och Flash - det hörde givetvis till de saker man prövade först - och det har inte förändrat någonting.

Därutöver kan man ju fundera på om Microsofts programmering av DEP i förhållande till all de olika plugin program, som finns på marknaden, skall behöva vara så konfliktfyllt. Är det månne så att om plugin-programmet inte emanerar från Microsofts källor, så att säga, så är det omgående ett skadligt program? (Ta exempelvis Java, som i stort sett fyller samma funktion som .Net?) Det är bara en tanke.

Och om programmerarna anser att de inte kunnat "fila bort fler buggar" inför lanseringen av den hårda versionen kan man ju då också fråga sig om inte det borde påpekas i instruktionerna för installationen, att alla tredje-parts-program också omgående måste uppdateras och kanske till och med eventuellt avinstalleras.

Senast för en timme sedan hade jag kontakt med vad jag kan kalla för en MYCKET vanlig användare, en person som inhandlat en laptop och kört igång med den för några månader sedan och bara varit glad över att kunna göra så mycket nytt och kul på nätet. Några tilläggsprogram har hon inte installerat på sin nya laptop - den innehåller vad som fanns i den när hon köpte den.

När hon häromdagen uppmanades att uppdatera till IE8 så tänkte hon att det säkert var en bra lösning. Några sådana uppdateringar hade hon ju inte tidigare gjort och det behövdes väl. Därefter har hon inte kunnat komma ut på nätet alls. Det är bom stopp och tyvärr så har hon dåligt med backups - ett öde hon delar med alltför många användare. Jag tycker inte att det är rätt att många "newbies" skall behöva hamna i den här situationen trots att det givetvis är dåligt att man inte tänker på backups det första man gör med sin nya dator.

cheers

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...