Gå till innehåll

Blockera Flash i Google Chrome?


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

Läste i nyhetsbrevet att Google Chrome skall vara "överlägset" snabbast som webläsare. Har dock mina tvivel eftersom jag testat och det bara verkar vara en liten marginell skillnad mot Mozilla Firefox som jag använder som standardwebläsare.

Men: Jag tror att Google Chrome skulle vara ännu snabbare om det finns en möjlighet att blockera alla dessa förb... flashbilder (går ju att blockera i Firefox som bekant) som är på varenda sida.

Min fråga är alltså: Finns det en flashblockerare i Google Chrome (jag hittar ingen...)?

Hälsningar

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste i nyhetsbrevet att Google Chrome skall vara "överlägset" snabbast som webläsare. Har dock mina tvivel eftersom jag testat och det bara verkar vara en liten marginell skillnad mot Mozilla Firefox som jag använder som standardwebläsare.

För jämförelse kan du ta en koll i denna tråden.

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...st&p=122289

Kanske inte senaste versionen dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken, det var ju intressant läsning.

Men dock inte svar på frågan om Flash går att blockera...

Edit: Vad jag kan förstå från Mozillas hemsida så finns inte flashblock för Google Chrome. Ännu, kanske man skall tillägga. Det finns ju för ett antal andra webläsare, men Chrome är ju så ny så de har väl inte hunnit anpassa den tjänsten...

Edit 2: Det finns ju för övrigt möjligheter att anpassa Chrome genom att gå in på "skiftnyckeln" högst uppe till höger. Man kan välja "Importera bokmärken och inställningar" och därigenom få över data från den webläsare man har som standard, i mitt fall Mozilla Firefox. Men inte ens där går det att få över funktionen att blockera Flash...

Vad jag kan se så har många varit inne och läst mitt inlägg, men det verkar inte som om någon har idéer om hur man skall göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt som en galning om hur man gör plugin till Chrome och vad jag fattar så kan man inte göra plugin alls?

Borde ju finnas något Google Chrome SDK men har ej hittat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt som en galning om hur man gör plugin till Chrome och vad jag fattar så kan man inte göra plugin alls?

Borde ju finnas något Google Chrome SDK men har ej hittat...

En Flashblock har jag inte sett, men det finns lite annat i den skolan att tillgå, bland annat det utmärkta opensourceprojekt "Privoxy" där blockar det mesta i addväg.

http://www.privoxy.org/

Sen finns det lite mera avancerade AdSweep där skal konfigureras efter lokala förhållande.

http://www.adsweep.org/

du kan jo se om något av detta hjälper dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...