Gå till innehåll

Problem med HD Audio drivers och Windows SP3


LasseD

Recommended Posts

Hej,

Kan någon kunnig person därute på ett enkelt sätt förklara för mig hur jag skall komma till rätta med följande problem:

I augusti 2008 köpte och installerade jag ett moderkort från Gigabyte, GA-MA78G-DS3H, rev 1. På kortet finns ljudchip från Realtek med ALC889a codec och HD Audio. Installationen av bl a ljud-drivers från medföljande skiva gick bra liksom en uppgradering som jag hämtade hem.

I denna dator kör jag två hårddiskar med XP pro varav den ena har exakt samma konfigurering av XP't som "huvuddisken" och endast tjänar som referens och backup vid ev strul.

Problemet: För ett tag sedan kom jag på att jag saknade allt ljud i datorn. Trodde först att någon kontakt lossnat men det fanns inget sådant synligt. En kontroll med "referensdisken" visade att ljudet där fungerade helt OK vilket jag tycker talar för att felet ligger i drivrutiner el liknande.

När jag därför försöker installera om ljuddrivrutinerna från skivan och startar om kommer meddelandet om nya enheter som söker sina drivrutiner men inget ljud. Försöker installera från den uppdaterade, nedladdade versionen från Gigabyte men alla försök slutar i ett meddelande om "Access denied". Googlar och hittar flera med samma problem men väldigt få som fått det att fungera. Svaren går ut på att XP Service Pack 3 har installerat nya drivers men MS har inte kollat att de verkligen fungerar samt att det inte går att rulla tillbaka till tidigare versioner eftersom registret markerar att det är SP3 som gäller för datorn.

En lösning som förslås är att ändra i registret så att det där ser ut som att SP2 gäller samt att inaktivera och avinstallera UAA och sedan köra en patch från MS, KB888111, installera drivers från Realtek och ändra tillbaka till SP3. Det finns med en beskrivning till KB888111 men den gör inte tillvägagångssättet klarare, i a f inte för mig. Visst har även jag installerat SP3 efter det att jag bytte moderkort i augusti.

Så OK, jag har försökt flera modeller att fixa detta, blir allt mer förvirrad av alla kryptiska förklaringar och sitter nu med flera röda och gula prickar i enhetshanteraren och en dator som förtvivlat och utan resultat söker efter drivrutiner för något nytt som den kallar för "MEDIA", i tre exemplar, tills den ger upp och påstår att det är "Fel MeDIA". Och ljudet finns naturligtvis inte! Men givetvis på "referensen" trots att det står att jag har SP3 även där.

Vare sig Gigabyte eller Realtek tycks ha något att säga om detta problem.

Någon därute som kan komma med något bra tips? På ett enkelt språk!

L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...