Gå till innehåll

Handkontroll till PC-spel


Dykaren

Recommended Posts

Tjena igen.

Finns det någon som har erfarenhet om det går att spela CoD 1, 2, 3, 4, 5 med handkontroll för PC? Om det går, HUR fungerar det? Jag är van att spela med handkontroller till andra spel, men har ej gjort det på PC. Jag kan tänka mig att det är bättre än med tangentbordet, men jag vill höra mig för först?!?!

Frågar man en försäljare i butik så vet man ju vad man får för svar: "visst, det fungerar utmärkt" och sen sitter man där med något som man inte vill ha...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel där man springer omkring som tex Assassins Creed är bättre med spelkontroll. Skjutarspel ÄR dock sämre med spelkontroll. Spelkontroller mäter ju delta x/y medan en mus ger absolut position. Men visst kan du spela med spelkontroll men långt från alla PC spel har stöd för det. Vad man får göra är att köra någon form av översättare / mappare som översätter joystickens rörelser till wasd-knappar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

OK, tack. Jag misstänkte att det inte skulle fungera och jag kommer efter detta bra och tydliga svar inte att försöka ens. Det du skriver om med x/y och absolut position är något jag inte tänkt på, men nu när du skriver så förstår jag direkt vad du menar. Tack för ett bra svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter faktiskt med feta problem med mitt X-men origins och min logitech spelkontroll. Slutade med mus och tangentbord :(

Musen ger ju en absolut position med x och y, medan en spelkontroll ger med vilken hastighet x och y ska förändras. Ju mer du böjer på joysticken desto snabbare förändras x och y, medan en mus flyttar man själv med handen hur snabbt och hur långt bort man vill. Säger detta igen för jag skrev lite fel beskrivning i första inlägget trots du fattade ;)

En xbox 360-kontroll fungerar dock i de flesta spel så om du inte köpt en kontroll ännu så kan du inhandla en sån. Dock sitter jag med min logitech dual action och surar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...