Gå till innehåll

Recommended Posts

Behöver lite hjälp med Microsoft Access där jag försöker skapa ordning i min filmsamling.

Jag har 2 databaser (tabeller), där den ena består av filmstjärnor och den andra består av filmer.

Tabell nr 1=tblmoviestars

Tabell nr 2=tblmovies

Har även skapat en formulär där jag har en fin översikt över informationen från tabellen om filmstjärnan(tblmoviestars) med bla, namn, födelsedatum osv.

Varje filmstjärna har ett unikt ID och samma ID är kopplad till film tabellen(tblmovies).

T.ex så har Jack Black ID nummer 01 i tabellen om filmstjärnor(tblmoviestars).

I film tabellen(tblmovies) finns det massor med filmer och alla filmer med ID nummer 01 tillhör alltså Jack Black.

So far so good....

Nu skulle jag vilja skapa en combobox i formuläret och den vill jag skall visa filmerna tillhörande aktuell filmstjärna (tack vare kopplingen med ID nr).

Dvs när jag visar Jack Black i formuläret så skall comboboxen visa de filmer som Jack Black är med i.

(Den skall alltså hämta alla filmer från film tabellen(tblmovies) som har ID nr 01)

Jag har lyckats skapa en combobox som visar filmerna från film tabellen(tblmovies) men då visar den alla filmer som är med i databasen och inte enbart de filmer som tillhör den filmstjärna som visas i formuläret.

Jag vill alltså att comboboxen skall begränsar och endast visa den aktuella filmstjärnans filmer.

Jag antar att detta går att fixa genom att skapa en fråga och lägga in kriterier i den men har inte fått detta att fungera.

Någon kunnig som har någon ide på hur jag lyckas med detta på bästa sätt?

Tacksam för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...