Ralf Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 Tjena ! Undrar hur man delar mappar mellan datorerna , ganska enkelt i xp ( genom egenskaper på hd du vill dela ut ect ) så kommer man åt mappen via nätverket från alla datorerna) ingen data lektion här men ville bara förklara vad jag menar Men hur gör man i Windows 7 ? Finns det någon guide ? eller någon som orkar förklara ? Mvh Ralf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 Men hur gör man i Windows 7 ? Högerklicka på en mapp och välj Egenskaper -> Delning -> Dela -> Dela ut den här mappen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralf Posted July 6, 2009 Author Share Posted July 6, 2009 Tack ! , men om jag vill tex dela med mig av en en hårddisk ? Hur gör jag då ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 Tack ! , men om jag vill tex dela med mig av en en hårddisk ? Hur gör jag då ? Högerklicka på hårddisken, välj Egenskaper -> Delning. Om du inte ser Dela, väljer du Avancerad delning. Fungerar fint hos mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralf Posted July 6, 2009 Author Share Posted July 6, 2009 Tjena igen ! Jo nu ser jag det men en sista sak , kan man bara dela från w7 till w7 eller funkar det mellan w7 och xp ? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 Jo nu ser jag det men en sista sak , kan man bara dela från w7 till w7 eller funkar det mellan w7 och xp ? Den hårddisk jag delat ut i Windows 7, kommer jag åt i mina andra datorer som har Windows 2000, XP, Vista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralf Posted July 6, 2009 Author Share Posted July 6, 2009 Tack för hjälpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralf Posted July 21, 2009 Author Share Posted July 21, 2009 Tjena ! Nu har jag W7 på mina båda datorer och testat dela ut en HD på min PC men kommer inte åt den från min laptop ! Finns det någon liten Guide eller så ? Eller har du lust att snabbförklara ? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted July 21, 2009 Share Posted July 21, 2009 Nu har jag W7 på mina båda datorer och testat dela ut en HD på min PC men kommer inte åt den från min laptop ! Jag antar att du har konton med lösenord på dina W7 datorer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralf Posted July 21, 2009 Author Share Posted July 21, 2009 Japp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stiffes Posted July 21, 2009 Share Posted July 21, 2009 hur försöker du komma åt den? kör du \\datornamn\ eller hur gör du? ps. du glömde centrera din text edit: om det är rättighetsproblem så testa att lägga till användaren "alla" eller "everyone" som behöriga användare. fast helst ska det vara "authenticated users" för att minska risken för hackers och allmänt drägg men det är kanske lite överdrivet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralf Posted July 23, 2009 Author Share Posted July 23, 2009 Tjena ! hur försöker du komma åt den? kör du \\datornamn\ eller hur gör du? Har inte riktigt någon aning vad jag pysslar med Är inne och pillar runt Kontrollpanelen > Nätverk Internet > Hemgrupp RÄTT eller ? ps. du glömde centrera din text Ber om ursäkt skall inte upprepas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted July 23, 2009 Share Posted July 23, 2009 Är inne och pillar runt Kontrollpanelen > Nätverk Internet > Hemgrupp RÄTT eller ? Lite längre ner har du Network. Kör med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralf Posted July 23, 2009 Author Share Posted July 23, 2009 Lite längre ner har du Network. Kör med det. Nope har bara dessa val ( se nedan ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted July 23, 2009 Share Posted July 23, 2009 Nope har bara dessa val ( se nedan ) Där har du valet Skapa en hemgrupp, men jag har ingen erfarenhet av detta. Enklast är nog Network som du ser i Utforskaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralf Posted July 23, 2009 Author Share Posted July 23, 2009 Enklast är nog Network som du ser i Utforskaren. Och gör man där då ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted July 23, 2009 Share Posted July 23, 2009 Och gör man där då ? Dela ut em mapp/hårddisk i resp. dator, så ser du dem under Network. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralf Posted July 23, 2009 Author Share Posted July 23, 2009 Dela ut em mapp/hårddisk i resp. dator, så ser du dem under Network. Gjort detta men den begär användare namn och Lösenord för mig , varför ? (Ange nätverkslösenord) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted July 23, 2009 Share Posted July 23, 2009 Gjort detta men den begär användare namn och Lösenord för mig , varför ? Skriv in användarnamn och lösenord. Annars kan du inte se utdelade mappar/enheter från resp. dator. Säkerhetsåtgärd. När du väl är klar, ser du som på följande bild: Jag har Windows 7 på två datorer och jag kommer åt utdelade mappar/enheter från båda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted July 24, 2009 Share Posted July 24, 2009 Nope har bara dessa val Vill du använda Hemgrupp, så klickar du på Skapa en hemgrupp. Några fönster längre fram får du ett lösenord. Detta lösenord skriver du in i din andra Windows 7 dators Hemgrupp. Då ser du utdelade filer i resp. dator. Har testat. Det var inga problem, men jag föredrar det gamla sättet med Network/Nätverk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts